Planning fietsvakantie Verona - Rome 2021

4 juli 2021 - Duizel, Nederland

Soms kun je makkelijk reizen zonder planning, maar bij een fietsvakantie is het een stuk handiger als je vooraf weet wat je te wachten staat en waar je die avond slaapt. Gelukkig houd ik van dingen uitzoeken en plannen én heeft Hans Reitsma een mooie route uitgezet van Nederland naar Rome met verschillende opties. Vanaf Verona heb je eigenlijk drie opties: 1. de hoofdroute via Ravenna en Assisi, 2. de Toscane-route via Florence en Siena, 3. De mix-route via Florence en Assisi. Wij gaan voor de Toscane-route! Reitsma beschrijft de route als:

‘Landschappelijk een groot feest, met een paoramische route over de Apenijnen naar Florence en dan via de heuvels van Toscane naar het grote kratermeer van Bolsena. De route gaat door drie culturele hoogtepunten: Bologna, Florence en Siena maar neemt ook veel kleine en minder bekende plaatsjes mee. Omdat er na Bologna nog maar weinig vlakke kilometer over zijn is dit veruit de zwaarste route.’

Er staat ons dus een mooie maar zware tocht te wachten. Gelukkig hebben we al wat ervaring en fiets ik sinds ik een racefiets heb flink wat kilometers meer dan voorheen. De (fiets)conditie is dus zeker in orde!

Omdat ik van cijfertjes houd zal ik alle cijfers die vooraf bekend zijn al met jullie delen: De route van beginpunt tot eindpunt is 719 kilometer lang, overbrugt 7.830 hoogtemeters (1,63x de Mont Blanc of 26,1x de Eiffeltoren) en we fietsen er 8 dagen over, als het goed is dan ;).

Planning

Zondag 4 juli: Reisdag naar Oostenrijk (waarschijnlijk)

Maandag 5 juli: Reisdag van Oostenrijk naar Verona

Dinsdag 6 juli: Verona naar Ferrara