Fietsdag 8: Civita Castellana - Rome

19 juli 2021 - Rome, Italië

Vandaag stond de laatste rit van de vakantie op het programma, een relatief korte rit naar de metropool Rome. Eerst nog een lekker eigen ontbijtje op het balkon van ons appartementje. Daarna waren we los, we begonnen met een snelle afdaling de stad uit. Na de afdaling (2 km ongeveer) mochten we weer de gedaalden meters naar boven klimmen, het was nog spits dus het reed niet echt chill. Gelukkig sloegen we na 8 kilometer rechtsaf, een minder drukke weg op. Ook hier lag weer een stuk van 2,5 kilometer dat omhoog ging. Ondanks dat het maar een korte etappe was, waren het nog best wel wat hoogtemeters (in het begin) die we moesten overbruggen. Na een tijdje kwamen we op een andere weg, hier was het wegdek echt heel erg slecht. Ik denk wel het slechtste van onze hele trip. Toch kwamen we hier op een gegeven moment twee fietsers tegen, het zullen wel toeristen zijn dachten we. Voor je plezier ga je hier namelijk niet fietsen. De weg liep ook nog wat omhoog dus heel hard ging het niet, maarja daar gaat het ook niet om hè. We verlieten na een aantal kilometers de weg en reden volgens mij door een natuurpark. Ook hier ging het weer omhoog, maar aan het eind van de klim was een langere afdaling. Afdalen hier was niet zonder risico’s want het wegdek was nog steeds slecht. Soms was het eigenlijk onmogelijk om hard over de rechterkant van de weg te rijden dus moest je naar de andere kant. Maar met inhalende auto’s was dat dus flink opletten. Na de afdaling ging het weer omhoog, geen meter vlak hier in het begin. Gelukkig was het maar twee kilometer en liep het nergens uit de klauwen qua stijgingspercentage. Hierna weer kort afdalen en weer omhoog. We hadden er dertig kilometer opzitten en vanaf hier was het naar beneden richting Rome. Het begin was afdalen maar vanaf daar was het licht naar beneden dus moesten we gewoon bij trappen. Naast de weg zagen we een supermarkt met een barretje er naast, hier zijn we even gestopt voor een koffiestop. Daarna konden we weer door, richting het drukkere Rome. Je merkte goed dat je in de buurt kwam van de stad want vanaf hier waren er veel meer huizen, flats en mensen. Het fietste niet ideaal op deze drukke wegen maar we kwamen er wel doorheen. Gelukkig begon na een kleine tien kilometer hét fietspad van Rome. Een autovrij fietspad op een dijk waarmee je zo rustig Rome binnen kunt fietsen. Het was volgens mij iets van 10+ kilometer en zette ons af aan een weg die naar Vaticaanstad leidde, die moesten we hebben. Vanaf hier was het wel echt fietsen door een drukke stad, gelukkig had het eerste deel een fietspad. Daarna zijn we even gestopt bij de Mac, een goeie lunch hadden we wel verdiend vond ik. Vanaf hier was het nog maar een kilometertje naar het Vaticaan. Dat stuk was deels lopen vanwege de drukte maar dat maakt niet uit natuurlijk. Na 61,6 kilometer zat onze fietstocht naar het Sint-Pietersplein er op. We hadden de finish van onze tocht bereikt! We parkeerden onze fietsen voor het plein en maakten wat foto’s natuurlijk. We maakten een rondje over het plein en begonnen aan onze tocht naar het hotel. Langs de Engelenburcht af naar de drukke wegen van Rome, soms gebruikten we een voetgangersverkeerslicht om over te steken omdat het niet te doen was als fietser. Op een gegeven moment reden we op een weg waarvan we niet echt wisten of we er mochten fietsen, er werd ook meerdere keren getoeterd haha, maar er stond niet dat het niet mocht dus dan zal het wel mogen was de instelling. Gelukkig waren we na een tijdje van deze weg af en konden we via wat rustigere wegen door naar het hotel. Toen we dit bereikt hadden was het even zoeken naar de ingang want het bevond zich op de zesde etage. Inchecken en onze fietsen parkeren, daarna lekker douchen en chillen! We hoeven de stad niet meer in aangezien we allebei Rome al gezien hebben (paar jaar geleden). Voor de avond zoek ik een plaats waar we een burger kunnen eten, dat had ik papa gisteren namelijk beloofd. Heel toevallig zit aan de achterkant van het blok (van de flat) een zaakje, The Butcher Shop. Hier eten we ‘s avonds een heerlijk zelf samengestelde burger met friet. Daarna gaan we terug naar het hotel om nog even te slapen voordat we naar de Flixbus moeten (23:30 vertrekt ie).