Dag 23: Lima

30 juli 2019 - Lima, Peru

Dag 23: Lima
Vanochtend kwamen we al om zes uur aan in de bruisende hoofdstad Lima. We hadden er een busreis van ongeveer zeven uur op zitten maar nondeju wat hebben we verschrikkelijk geslapen. Allereerst was de weg op het begin super hobbelig en bochtig dus slapen lukte niet echt. Daarna waren er nog wat krijsende en jankende kinderen wat ook niet echt hielp. En tot slot stond de airco de hele rit uit waardoor de bus een luchtvochtige bedoeling was geworden. Na minimale slaap hebben we even relaxt gedaan bij de bushalte, dus gewoon even gechilld en daarna onze bagage gehaald. Toen met de Uber naar onze Airbnb, normaal is het verkeer hier een grote chaos maar het lijkt als of nu (6:45) nog iedereen ligt te pitten. We konden pas om 14:00 in ons Airbnb appartement maar we konden nu alvast onze backpacks afgeven. We verblijven in de hippe en artistieke wijk Barranco. Het was zeven uur en we hadden best honger maar het restaurantje waar we wilden ontbijten was pas om 8:00 open, nu nog tijd om de wijk te verkennen. We zijn een beetje langs de kust gewandeld naar de 'bezienswaardigheden' van de wijk, het hoofdplein, de brug der zuchten en nog een half vervallen kerk. Naast de muurschilderingen is er hier verder niet heel veel te zien helaas, de sfeer is wel chill en niet zo chaotisch als in de rest van Lima. Het lijkt hier wel een beetje op Cuba vind ik, ook al ben ik hier nog nooit geweest. Je merkt goed dat dit een rijker deel van de stad is, bijna ieder huis is goed beveiligd en sommige straten zijn zelfs afgesloten met poorten en beveiligers. Daarnaast heeft hier iedereen een hond, die wél goed verzorgd worden en gelijnd zijn. Ohja, 's ochtends vind je hier ook veel sportieve hardlopers. Het was acht uur dus we konden gaan ontbijten, eindelijk. Na een klein maar lekker ontbijtje gingen we verder. We hadden van de verhuurder van de Airbnb verschillende leuke adresjes gekregen van restaurants en cafés. Op naar een café genaamd Sofa om te chillen. Toen we de kaart kregen konden we de heerlijke pannenkoeken natuurlijk niet weerstaan, plus we hadden nog wel wat honger na het ontbijtje dus de keuze was makkelijk gemaakt. In dit café hebben we echt een paar uur gezeten onder het genot van wat limonade, pannenkoeken en een Oreo milkshake, nomnomnom. Rond de middag zijn we richting het strand vertrokken, ofja dat was de bedoeling. Het strand ligt hier zo'n twintig meter lager dan de wijk waar we nu zijn en de meeste wegen richting het strand zijn afgesloten met die hekken met beveiligers. Na wat wandelen hebben we onze missie gestaakt en zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje om te lunchen. We kwamen terecht bij een Peruaans restaurantje waar we het welbekende dagmenu aten. Als voorgerecht een soort van gefrituurd bladerdeeg met wat kaas erin en als hoofdgerecht pasta carbonara én nog een glas limonade. Dat alles voor omgerekend €3.25 per persoon, tel uit je winst. Hierna zijn we nog naar de supermarkt geweest voor wat drinken en een versnapering voor vanavond. Na de supermarkt door naar de AirBNB want we konden ondertussen inchecken. In het appartement hebben we voornamelijk gechilld, serie gekeken en het bad geprobeerd maar die werd maar niet warm helaas. Ook hebben we het gebouw nog verkend, het dakterras met zwembad bezocht (het is hier helaas heel de dag bewolkt en nog geen twintig graden) en de 'sportschool'. Na een tijdje hadden we het hier wel gezien want de sportschool had ons niet heel veel te bieden. Hierna lekker gedoucht, welke wel warm was? En daarna nog lekker gechilld en eten besteld. Dat eten bestellen was nog moeilijker dan gedacht maar na een tijdje hadden we het gevonden en kwam de bezorger ons lekkere zooi van de MacDonalds brengen. Mocht je je afvragen waarom we niet veel doen vandaag en Lima bijvoorbeeld niet verder gaan bekijken. We begonnen onze reis in Lima en hebben hier dus al anderhalve dag gespendeerd. Hiernaast staat Lima erom bekend eigenlijk maar een lelijke en saaie stad te zijn, hier zijn we het eigenlijk wel mee eens. Na het eten hebben we ons ingecheckt bij de vluchten van morgen want morgen vliegen we alweer terug naar Duitsland. We vertrekken 's middags naar het vliegveld en vliegen dan 's avonds naar Madrid waar we dan 's middags aankomen (tijdsverschil) en die avond vliegen we dan weer naar Düsseldorf en dan zit onze reis er op. Adios amigos.

1. Ans:
    30 juli 2019
    Jurne bedankt voor je mooie verhalen,ik heb er echt van genoten.
    Goeie terugreis!!
  2. Jo Jet van Gompel:
    30 juli 2019
    Jurne en Maartje wat hebben wij van jullie reis veel mee gekregen zeg in een woord fantastische verhalen en allemaal meegemaakt klasse Dus Lima is niet zo.n mooie stad als ik dacht dus ik dacht veel oude huizen kerken en parken dat je ooit op de tv ziet dus niet .Maar jullie zijn nu niet zolang in Lima geweest de eerste keer zeker in de buiten gebieden daar was het toch wel mooi .Ga nog maar eventjes realexsen voordat jullie gaan vliegen want dat is voor jullie toch al vannacht neem ik aan of morgen vroeg kan ook .Maar jullie zijn toch morgen avond in Dusseldorff dar komen mam en papa jullie toch morgen avond ophalen zei ze gisteravond nog bij ons Jurne ik zal het kaarsje vanavond al aansteken en morgen vroeg ook weer een deze blijven tien uur branden dus een mooie en veilige reis terug naar huis wij zijn dan weer blij als jullie er weer zijn oke liefs en groetjes van ons opa Jo oma Jet doeiiiii.tot kijk
  3. Marjolanda:
    31 juli 2019
    Lieve Jurne en Maartje, wat een fantastische reis was dit, we hebben genoten van jullie verhalen en belevenissen.
    Tot snel xxxx
  4. Esther:
    4 augustus 2019
    Wat een indrukwekkende verhalen, ik krijg er zin in! Alhoewel die kleine busjes op bochtige wegen me gestolen kunnen worden. En ik nu ook weet dat ik voldoende warme kleren moet meenemen...