Fietsdag 3: Loiano - Florence

8 juli 2021 - Florence, Italië

Vanochtend ging de wekker weer vroeg, vooral omdat ik voor geen meter had geslapen door de warmte in de kamer. Geen airco hier in het (berg)dorpje Loiano. Achja, rusten doen we morgen maar op de rustdag (morgen). We ontbeten in de bar/restaurant onder het hotel, het was geen standaard ontbijt maar eigenlijk gewoon wat ontbijtproducten die je kon kopen bij de bar. We hadden honger dus dat ging er wel in. De bar leek was een echte hotspot in de vroege ochtend, de auto's en mensen kwamen en gingen in een vlot tempo. Veel werklui die hier een koffie of broodje kwamen nuttigen, er zaten zelfs al wat jongeren aan het bier en ouderen aan de Sambuca (ja het was 7:15 maar dat was geen reden om niet te drinken voor hen). Na het ontbijtje vertrokken we weer naar de doorgaande weg die we gisteren volgden, deze liep licht omhoog wat ideaal was voor de vroege ochtend. Het leek wel spitsuur want de ene auto kwam na de andere, gelukkig veranderde dat toen we de afslag namen naar de Passo Della Raticosa (968 meter). Dat was voor ons de Cimma Copi, het hoogste punt van onze reis (term uit de Giro). De klim hier naartoe was bochtig en aanhoudend steil, het deed ons denken aan gisteren. Gelukkig was het weer nu heel wat anders, het was bewolkt en niet zo warm (20-23 graden), heerlijk! Al was er wel die verdomde wind, er stonden kleine windmolens op de ‘top’ en die gingen goed tekeer. Van de Passo Della Raticosa gingen we door naar de Passo Della Futa, op deze top staat een cafe maar helaas was dit dicht. Dan maar door naar beneden via een schitterende en bochtige afdaling met af en toe bagger wegdek. Met de GoPro op de helm een deel van de afdaling gedaan, deze beelden komen nog een keer online. Onderaan de afdaling was een camping met cafeetje, tijd voor de traditionele koffiestop: cappuccino, water met bubbels, een koek en koffiebroodje. Dat ging er wel in, vooral het drinken want we stonden vanochtend op met flinke dorst. Helaas was het water uit de kraan vrij lauw en proefden je flink wat chloor. Hierna vervolgden we onze weg richting het echte Toscaanse landschap met heuvels en cipressen. Vanaf hier was het een beetje Italiaans vlak, dat wil zeggen op en af maar nooit heel lang iets van hetzelfde of extreem naar boven/beneden. Na een tijdje hebben we een supermarktje opgezocht en daar wat fruit gekocht en even later in de buurt van het kleine treinstation onze lunch genuttigd. Je merkte al goed dat de zon flink doorkwam en de temperatuur alweer boven de 32 graden lag. Na een lang stuk over de welbekende 50 weg ging het wat serieuzer omhoog. Gelukkig bood de omgeving ons soms wat schaduw en was het een heel stuk beter uit te houden dan de laatste klim van gisteren. De klim had flink steile stukjes maar was voor de andere helft gewoon goed te doen en lekker te beklimmen. Nadat we op de top waren werden we beloond met een stukje afdaling en daarna een schitterend uitzicht over het Toscaanse landschap, hier doen we het voor! Na enkele foto’s konden we onze afdaling voortzetten richting een pittoresk dorpje boven Florence (of Firenze). Het lag letterlijk (hoogte) boven Florence maar ook geografisch, vanuit dit dorpje hadden we een goed uitzicht over de ontzettend grote stad Florence. Dat tevens onze eindbestemming was voor vandaag. Met een bochtige afdaling door steeds drukker wordende straten waanden we ons een weg door de jungle van steeds groter wordende gebouwen. Tussen de vele scooters en auto’s reden we richting de rivier (Arno) om vanaf daar richting ons hotel te fietsen. Door de kleine straatjes, over de oude wegen en tussen alle toeristen door vonden uiteindelijk ons hotel. Hier hebben we even goed gerust en onze fietskleren gewassen en meteen gedroogd op het balkon. Het waaide zo hard dat we na enige tijd onze kleren aan de andere kant van het balkon vonden. Achja, ook wel lekker die wind want het was 35 graden met een gevoelstemperatuur van 41. Na het douchen gingen we de stad in, op zoek naar een lekker dinertje. Dit vonden we bij een druk restaurantje in een van de vele straatjes die deze stad telt. Na een goed diner liepen we nog even naar het centrum om verschillende bezienswaardigheden te bekijken in het donker. Echt ongelofelijk, hoe ontiegelijk groot hier alle bouwwerken zijn. Het is niet echt voor te stellen op foto’s, zo groot. Ondanks dat heb ik toch wat foto’s toegevoegd aan het album dus kijk gerust (KLIK HIER). Morgen hebben we een dagje gepland om Florence te ‘ontdekken’. Hopelijk wordt het niet te heet want ik denk dat we niet heel vroeg wakker zullen zijn. Overmorgen staat de rit naar Siena op de planning, dat belooft ook weer mooi te worden!

1. Ans:
    9 juli 2021
    Hoi Henk en Jurne,
    Wat een avontuur beleven jullie weer zeg!
    Vol bewondering lees ik jullie verslagen en bedenk me dan hoe zwaar het op de racefiets moet zijn ,laat staan op jullie fietsen.
    Echt petje af ,chapeau.
    Geniet van jullie rustdag en voor de komende dagen : goed weer, goede benen en goeie zin .
    Heel veel groeten Ans
  2. Jo Jet van Gompel:
    9 juli 2021
    Jullie hebben al weer heel wat gefietst en heel veel gezien *Het is tochprachtig om dit mee te maken met je vader ‘EnHenk jij met jullie zoon dat kunnen maar weinig mensen zeggen ‘Dat istoch het mooiste geschenk dat je je kunt wensen ‘Het was er alweer warm aan op de fiets goed drinken en eten is met dit warme weer wel heel hard nodig maar dat weten jullie zelf ook wel )Jullie hebben prachtige foto s gemaakt om trots op te zijn Nogheel veel fiets plezier en doe het vandaag maar stilletjes aan rust goed uit voor morgen weer oke’Jullie twee maken het samen wel liefs gr doeiii opa Jo oma Jet tot morgen maar weer wacht altijd op jullie blog dat is zo mooi en zo blijf je vlak bij jullie ook al is het ver weg xxxxx
  3. Familie van Veldhoven:
    10 juli 2021
    Hey mannen,

Dat gaat goed met jullie, super zeg. Zo te zien hebben jullie gisteren lekker genoten van jullie rustdag, tenminste als ik zo de mooie foto's bekijk. Inderdaad wat een imposante gebouwen zijn het, heel mooi.
    Hoop dat jullie vandaag een fijne en mooie tocht/rit gemaakt hebben naar Siena. Ondertussen zijn jullie al over de helft of om en nabij. Jullie liggen op koers, toppie!
    Een rustige avond en morgen weer succes met de volgende rit. Zet um op!