Fietsdag 2: Ferrara - Loiano

7 juli 2021 - Loiano, Italië

Vandaag stond de rit van het bruisende Ferrara naar het minder bruisende Loiano op de planning. We stonden om dezelfde tijd op als gisteren en genoten van een lekker ontbijtbuffet, met taart (!!) ❤️.  Goed gevuld reden we door de hectische straten van Ferrara maar dit duurde gelukkig niet heel lang. We kwamen op een lange 50 weg, die hier wordt gebruikt als 80(+) weg zolang er geen flitspalen staan, dat was hier dus het geval. Ik keek op m'n navigatie en zag staan 'over 8,5 kilometer links', helaas een lang stuk over deze drukke en redelijk saaie weg. Toen we links gingen kwam er te staan 'over 10 kilometer rechts'. Gelukkig was deze weg rustig en lag ie er voor Italiaanse begrippen goed in. Helaas waren er wel ontiegelijk veel kleine, irritante zwermen vliegjes. Dat resulteerde in heel m'n kop, armen, benen, fiets onder de vliegjes (zie foto's), bahbah. Na 30 kilometer kwamen we door een dorpje met een supermarkt, hier wat bananen, Fanta en water gekocht want ondanks dat het net 9 uur was geweest, was het al 28 graden. Zweten dus, vooral met m'n verbrande kop door gisteren. We vervolgden onze tocht over lange wegen (zelfs eentje meegemaakt die we 13 kilometer volgden). Ondertussen nog gestopt bij een kerk om in de schaduw de bananen en wat drank te nuttigen. Daarna weer door over de Povlakte. De velden waren hier groter dan gisteren en er was veel graan te vinden, gelukkig kwamen de bergen in zicht. Rond twaalf stopten we ergens in een voorstad van Bologna voor een koel drankje voor mij en een cappuccino voor pap, natuurlijk hoort hier ook een koek/koffiebroodje bij. Het was intussen rond de 40 graden dus we keken uit naar fris drinken en schaduw. Na de pitstop reden we Bologna in. Het was hier chaotisch maar het stond vol met mooie gebouwen, de ene nog imposanter dan de andere. Helaas was rondom deze gebouwen veel gebouwd waardoor echt goeie foto's maken er niet altijd in zat. Het fietsen in Bologna was een avontuur, we deelden de rechterkant van de weg met bussen. Deze stopten letterlijk overal, wat zorgden voor wat geslinger over de weg. Ondertussen steeg het kwik naar 42 graden, lekker fietsen. Met deze temperatuur fietsen is lastig bij te houden qua eten en drinken. Je hebt dorst en moet goed drinken maar je maag is niet echt ingesteld op 7+ liter per dag. Honger heb je niet echt met dit weer maar je moet wel blijven eten. Lastig lastig. Na een tijdje reden we Bologna uit, er stond hier al Loiano (onze eindbestemming van vandaag) op de borden, hoppa. Vanaf hier begon het 'klimmen', we volgenden een drukke 50 weg waar de auto's langs ons sjeesden. Het ging hier lekker met 1-2% omhoog, dat fietste echt chill. Helaas, ofja niet helemaal helaas, hadden we wind op kop. Dit was toch enigszins een kleine afkoeling in de hitte, maar het maakte het wel wat zwaarder. Rond een uur of 14:00 gingen we op zoek naar een plek om te lunchen, op Maps zagen we een dorpje met een supermarkt. Dat betekende koud drinken, daarheen dus. Want we waren al ff geen stopplaatsen met schaduw tegengekomen. Voordat we bij de supermarkt waren moesten we eerst nog een flinke kuitenbijter afwerken. Hier voelden je toch erg goed de bepakking (a 15-20 kilo ongeveer). Achja, op naar het koude drinken! In de supermarkt vielen m'n ogen op een pak ijs, meenemen die handel. We hadden niet echt zin in (stok)brood dus de ijsjes waren onze lunch. We reden terug naar de drukke weg en vervolgden one licht stijgende weg die steeds meer steilere stukjes kreeg (lees 4-5% in plaats van 1-2%). Onderweg zijn we nog een keer gestopt om wat te drinken want het was nodig. M'n buik zat vol, ofja zo voelde het, maar alsnog moest ik drinken. Met nog 5 kilometer te gaan begon de klim naar Loiano, 5 kilometer a 6,8% gemiddeld met stukken over de 10% in de volle zon. Het was afzien in de hitte ondanks de harde wind. Ik denk dat er wel een liter langs m'n gezicht af is gedropen tijdens de klim, als het niet meer is. De omgeving was mooi maar de weg was erg druk, wat niet ideaal was. Gelukkig was het wegdek wel goed, dat scheelde. Na een tijdje kwamen we boven, moe en voldaan, maar wel boven! Op naar het hotel, tijd voor een koude douche en ff wat rust. Opgefrist en uitgerust nog even wat boodschapjes gedaan en daarna gegeten bij het restaurant van en onder het hotel. Aardig personeel en heel erg lekker eten. Voor mij was het een 400 grams cheeseburger met friet en voor pap een flinke pizza. Met een goed gevulde buik konden we terug naar de kamer om voetbal te kijken, de blog te schrijven, te chillen en de route van morgen te bekijken. Voor morgen staat de rit naar het machtig mooie Florence op de planning, gevolgd door een rustdag.

Ferrara - Loiano: 106,44  kilometer - 801 hoogtemeters - 6:14:11 beweegtijd - 17.1 km/u gemiddelde

Rit voor morgen: Loiano - Florence: 85 kilometer - 1100 hoogtemeters

1. Phil Geevers:
    Hoi Henk en Jurne
    Geweldige knokkers zijn jullie om te fietsen in deze hitte en om deze hoogteverschillen te trotseren.
    Respect voor jullie.
    Morgen weer een zware rit lees ik 85 km maar wel1100 hoogtemeters ! zal flink aanpoten zijn.
    Maar morgenavond wel een koud Pilske in het vooruitzicht Henk! iets om naar uit te zien.
    Mannen wees voorzichtig in het verkeer tussen die gekke Italianen en veel succes.
    Buon viaggio
    Saluti
  2. Familie van Veldhoven:
    Ha Henk en Jurne,
    Wat zijn jullie kanjers zeg. Wel 2 met een rood hoofd wat ik zo lees. Wat een warmte op jullie Hollandse kopjes. Goed blijven drinken is inderdaad wel heel belangrijk en geregeld de magen vullen met wat lekkers uit het mooie Italië dat doet een mens goed.
    Lekker slapen en morgen weer een mooie tocht voor jullie.
    Zet um op!
  3. Jo Jet van Gompel:
    7 juli 2021
    Hallo fietsers het is eigenlijk veel te warm 44gr Celsius %Maar jullie wennen er ook wel aan doe je eigen maar flink insmeren anders zijn jullie straks geroosterd wat een hit zeg %Wij vinden dit toch ook heel knap van papa en jou Jurne dit is toch prachtig dat je dat kan doen samen fantastisch ‘Geniet van alles om jullie heen maar let wel goed op de weg want ook in Italië rijden ze maar raak ‘Morgen een fijne mooie dag en donderdag maar flink wat uitrusten want de boog kan niet altijd gespannen zijn hè ‘Voor straks welterusten en slaap ze ‘En morgen een lekker ontbijt en er weer op los fietsen liefs en gr doeiii tot morgen maar weer xxxx