Fietsdag 1: Verona - Ferrara

6 juli 2021 - Ferrara, Italië

Vandaag was de eerste fietsdag en het was meteen een flinke! Om 6:35 ging de wekker, ff alles inpakken en zorgen dat we om 7:00 aan het ontbijt zaten. Zo gezegd zo gedaan. Na een lekker 'continental' ontbijt waren we los, fietsen uit de parkeergarage halen en de tocht kon beginnen. We moesten dwars door zuid Verona om bij de brug te geraken waar we vorig jaar geëindigd waren. Chaotisch verkeer tot we de stad uit waren, vanaf daar volgden we de rivier de Adige met een mooi gravelpad er naast. Dit pad wisselden we na een tijdje in voor een verharde weg over de dijk naast de rivier, dit had iets te maken met de legendarische wielrenner Marco Pantani. Wat precies kon ik niet zo snel terug vinden. Een lange tijd hebben we over (on)verharde dijkpaden gefietst langs veel tuinbouw, iets waar de Povlakte bekend om staat. Het uitzicht was niet te vergelijken met de etappes voor Verona (bergen) maar het was hier eigenlijk zo plat als een dubbeltje, achja ook wel fijn want er stonden veel kilometers op het programma voor vandaag. Wat ons opviel tijdens de ochtend was dat het hier wel goed besproeid werd, alle velden waren groen door de kleine sproeiers. In tegenstelling tot wat men vertelden, lijkt het niet zo op de Nederlandse polder waar de velden kilometers lang zijn. De velden hier waren niet groot, net als de tractors die hier rondreden. Na een tijdje gingen we gelukkig van de dijkweg af, gelukkig omdat we heel de dag wind op kop hadden en op een dijk merk je dat nog meer. De wind was wel een spelbreker want alles kostte meer moeite dan wanneer we wind van op zij of nog beter, van achter zouden hebben. Maarja, heel veel kunnen we daar niet aan doen hè. Het landschap waar we nu doorreden bestond vooral uit een beetje velden met om de tijd een huis, het waren geen dorpjes maar het leek meer op buitengebied. Na zo'n zestig kilometer kwamen we bij een dorp/stadje genaamd Montagnana. Het was een pittoreske plaats en het had een supermarkt, dat betekende tijd voor iets te knagen en drinken want heel veel cafeetjes kwamen we niet tegen. Na een koffiebroodje en wat cola en water konden we weer verder. Mooi door het centrum met indrukwekkende stadsmuren en een mooi plein (zie foto's). We fietsten door over de drukkere en minder drukke wegen tussen de velden door en langs de dorpjes af. Rond half twee was het tijd voor de lunch, zoals ze dat hier doen met een ciabatta. Met jam als vanouds, goed de suikers omhoog houden. Ohja, vergeten te vermelden: het was eigenlijk al vanaf de start warm (26 graden volgens mij) en het werd alleen maar warmer (tot 34 graden aan toe). De wind verkoelde een beetje maar af en toe leek het echt alsof je een oven aan het fietsen was. Achja, door over de route: we volgden een (vies) kanaal wat gebruikt werd voor de besproeiing van de velden rondom het kanaal. We waren eigenlijk wel toe aan wat koud drinken want de bidons waren warm, net als het water in de fietstassen. Iets over drie vonden we deze verkoeling bij een dorpje met een soort van kantine, achja wat boeit ons het waar we zitten: als we maar wat kouds kunnen drinken (en eten). Tijd voor Fanta en ijs dus! Na een pitstop gingen we weer verder, Ferrara kwam in zicht! Rond half vijf reden we gemeente Ferrara binnen. Het werd drukker máár er was wel een fietspad! Wat fietst dat fijn zeg, ofja rustig. Niet iedere keer opletten of er een auto aan komt en gewoon naast elkaar kunnen rijden. We reden langs veel bomen met krekels en dat zorgden voor een flink lawaai. Dat hadden we wel vaker gehoord vandaag. Na wat straf navigatiewerk door de drukke stad kwamen we bij de supermarkt bij het hotel, ff wat drinken gekocht en daarna ingecheckt bij het hotel. We kunnen onze fietsen mooi in een garagebox parkeren dus dat is wel fijn. Na een douche waar ik al de hele dag naar uit keek kwam ik erachter dat ik ondanks het goede smeren toch wel flink verbrand was. M'n kop vooral en een deel van m'n bovenarm, daar waar m'n wielrenshirts normaal zitten. Achja, aftersun er zo op en dan morgen extra goed insmeren. Na de douche even het mooie Ferrara ontdekt te voet en avondeten gehad. Ondanks dat Italië vanavond speelt was het nog vrij druk in de stad, blijkbaar leeft het hier niet zo als in Wallonië. Daar hingen namelijk ontiegelijk veel Italiaanse vlaggen buiten, hier niet. Zo ff slapen en dan hopelijk goed uitgerust beginnen aan de etappe van morgen!

Verona - Ferrara: 137,70 kilometer - 209 hoogtemeters - 7:04:33 beweegtijd - 19,5 km/u gemiddelde

Rit voor morgen: Ferrara -> (Bologna) -> Loiano: 104 kilometer - 900 hoogtemeters

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jo Jet van Gompel:
    6 juli 2021
    Hallo fietsmannen het was het rit%je wel zeg goed warm ‘maajullie moeten wel zorgen voor koud drinken hoor dat heb je wel nodig:Anders moet je de flesjes in pakken in alluminiumfoliedat scheelt ook al ‘idee voor de andere dagen dus het was een hele klus metselde wind op kop ja je kunt hem inderdaad beter van achter hebben Marja de weergoden zijn de baas wij hopen dat jullie morgen weer mooi weer hebben en elkaar goed insmeren want verbranden is ook niet fijn Hier gebeurt ook Van alles Peter R de Vries vanavond door zijn hoofd geschoten jazeker doen van allesweter nietdeugd hier wij zeggen ga lekker slapen en goed uitrusten dan kunnen jullie er morgen weertegenaan oké liefs en gr van ons Jo Jetopa oma domein slaap lekkere. Morgenvroeg gezond weer opdoeiiii fietst ze