Dag 19: Huaraz

26 juli 2019 - Huaraz, Peru

Dag 19: Lima naar Huaraz
Vanochtend kwamen we op tijd aan in Huaraz, om 6:00 al, dus we hadden geen vertraging opgelopen. Aan de ene kant wel jammer want dan konden we wat langer slapen. Nadat we onze bagage weer hadden gingen we met de taxi naar het hostel. Helaas hebben ze hier geen Uber dus je wordt standaard genaaid als toerist. Achja, voor een halve euro ga ik niet afdingen. Rond half zeven waren we in het hostel en werden we ontvangen door de eigenaar, denk ik. Het was een Vlaming dus dat ging wel makkelijk qua communicatie. Nog een voordeel was dat we meteen al in onze kamer konden, super chill. Dit deden we dan ook en hier hebben we nog een uurtje of twee geslapen want die 7 uur in de bus was niet van al te hoge kwaliteit. Na het ochtenddutje konden we ook nog een ontbijten, nog meer super chill. We hadden broodjes met jam en een pannenkoek, goeie handel. Hierna maar aan de eigenaar gevraagd wat we hier allemaal konden doen, we hadden vooraf al wel wat opgezocht maar misschien kwam ie met nieuwe tips. Hij gaf aan dat ie vanalles kon regelen qua tours en dat heeft ie ook voor ons gedaan. Morgen gaan we naar Laguna Parón en overmorgen naar Glacier Pastoruri, die dag daarna een korte en zelfstandige hike naar Laguna Wilcacocha om af te sluiten. Dit weekend is er een nationale feestdag, dag van onafhankelijkheid ofzoiets. Hierdoor hebben veel Peruanen vrij en reizen ze het hele land door. Hiernaast is het behoorlijk chaotisch in de steden, we zijn benieuwd. Nadat we de tours geboekt hadden gingen we nog even chillen tot lunchtijd. Voor de lunch zijn we richting het centrum gewandeld en hebben we lekker geluncht bij een leuk tentje. Huaraz is maar een relatief kleine stad en niet echt toeristisch. Na de lunch zijn we over de lokale markt gewandeld waar we veel verschillende dingen hebben gezien. Ze verkopen er van buggy's tot cavia's en geiten koppen. De markt was eigenlijk helemaal gericht op de lokale bevolking dus er zat voor ons helaas niet veel tussen. Hierna zijn we doorgegaan naar bezienswaardigheid twee, het centrale plein. Het stelde niet zoveel voor maar had wel een groot gebouw aan een kant, geen idee of het een kerk was ofzo, het was in ieder geval nog niet af, net zoals zoveel hier in Peru. Ohja, het weer was eigenlijk alles behalve de voorspelling, het was ontzettend zonnig en best warm, niks mis mee. Na een bezoek aan het plein hebben we een restaurantje opgezocht waar we onder het genot van een cocktail wat Uno hebben gespeeld. Hierna was het eigenlijk alweer etenstijd maar bij het restaurant waar we wat wilden eten was de stroom uitgevallen, niet echt handig. Ze konden dus ook niet onze maaltijd bereiden dus moesten we op zoek naar een ander restaurant. Ze hebben hier veel pizzeria's maar daar zijn we gisteren al geweest dus was het weer tijd voor een lekkere hamburger. Deze hebben we dan ook een gegeten bij een gezellige tentje. Na het avondeten zijn we doorgegaan naar de 'supermarkt' voor wat koekjes en beleg voor morgen, broodjes hadden ze er helaas niet. Deze hebben we dan ook nog naast de weg ergens gekocht, tien broodjes voor 2,50 soles (68 cent). Daar kunnen ze in Nederland nog iets van leren. Ook maar even een flinke unit water gekocht (7 liter) en we kunnen er weer even tegen. Hoe hoger je komt hoe meer je moet drinken omdat je meer verbruikt tijdens het ademen blijkbaar. Met een tas vol boodschappen en een unit water gingen we op weg naar het hostel. Het is hier pas half acht maar we zijn best tam vandaag dus nog even chillen en dan op tijd te bed. Morgen worden we rond 8:00 opgehaald voor onze tour naar Laguna Parón, veel zin in!

1. Jo Jet van Gompel:
    26 juli 2019
    Hallo vakantiegangers jullie zijn nu in Huaza geariveerd Dus het kan zo ook op tijd vertrekken .Dus jullie waren al vroeg in Huara maar een klein dorpje of stadje eten zullen ze er ook wel hebben mischien niet zoveel als jullie gewend zijn B.v cavia.s of hoef je die niet meer waren niet echt lekker toch of hadden weinig smaak of jullie zijn daar te verwend geweest .Straks thuis is het weer anders gelukkig dek ik zo .Maar doen jullie tweetjes nog maar een paar dagen genieten van jullie fantastische reis kunnen jullie lang opteren denk ik zo .Maar jullie hebben groot gelijk hoor want als je de centen er voor hebben is dat mooi .Nu weer werken voor de andere reis die jullie volgend jaar gaan doen ?Maar Jurne en Maartje hier bij ons in Nederland is het ook prachtig hoor en kun je ook lekker eten alleen geen alpacas die zijn hier niet beschikbaar daar moet je voor in een ver land zijn denk ik .Geniet nog maar eventjes want voor je er erg in hebt zijn jullie al weer in het vliegtuig naar Nederand naar Jurne en Maartje ruim drie weken is ook wel genoeg denk ik zo heel veel groetjes en dikke knuffels voor jullie doeiiiiiii