Dag 18: Lima

25 juli 2019 - Lima, Peru

Dag 18: Cusco naar Lima
Vandaag staat er een reisdag op de planning, 's middags naar Lima vliegen en 's avonds de nachtbus naar Huaraz. Vanochtend konden we weer uitslapen, half negen ging de wekker en na een zelfgemaakt ontbijt zaten we een uur later in de Uber naar het vliegveld. Hier waren we wat vroeg maarja je kunt hier geen pijl trekken op hoe lang je hier onderweg bent. Onze bagage ingecheckt en daarna even gechilld in de lounge. Hier ook meteen gekeken naar alternatieven voor Huaraz aangezien hier de komende dagen 70 tot 80% kans op neerslag is, dat is niet zo lekker met twee dagtours. Aan de andere kant, het weer in de bergen is zo onvoorspelbaar. We wisten niet zo goed wat we het beste konden doen, de bustickets en het hotel waren al geboekt maarja. Dus uiteindelijk maar advies gevraagd in twee Facebook groepen over Zuid Amerika en Peru, de conclusie was dat we gewoon naar Huaraz moesten gaan. Hier waren we het wel mee eens dus dat was ook weer geregeld. We zouden iets over twaalf vertrekken maar zagen op het moment van de eigenlijke boarding tijd nog nergens onze gate staan. Dus maar aan een medewerker gevraagd waar we heen moesten. Die vertelde ons dat de vlucht twintig minuten vertraging, lekker Zuid Amerikaans om dat dan ook nergens aan te geven. Uiteindelijk konden we zo'n drie kwartier later boarden dan gepland. Toen kregen we weer in het vliegtuig te horen dat we over twintig minuten konden vertrekken. Óók die twintig minuten werden drie kwartier, achja tijd zat hè. Het vliegveld van Cusco is een apart vliegveld. Allereerst ligt het midden in de stad en is het best klein. De opstijg- en landingsbaan zijn erg kort. Door deze combinatie is het vliegveld alleen geopend wanneer het licht is, dus er zijn geen avond/nachtvluchten. Hiernaast is er maar één opstijgbaan en één landingsbaan waardoor het soms lastig opstijgen is met de wind. Ten slotte is het hier op zo'n 3.300 meter vaak bewolkt wat het vliegen ook niet ten goede doet. Ohja, bijna alle vluchten vanuit Cusco zijn naar Lima, op het bord stonden 8 vluchten en 7 hiervan gingen naar Lima. Er worden ook bijna alleen maar nationale vluchten gevlogen in Cusco. Ze zijn van plan om in de Sacred Valley, nabij Machu Picchu, een groot en internationaal vliegveld te bouwen. Er is hier veel tegenstand tegen vanwege de natuur en nog niet onderzochte grond. Tegen m'n verwachtingen in was onze gids van de Salkantay Trekking juist voor de bouw van dit vliegveld, ondanks zijn passie voor de natuur. De vlucht van Cusco naar Lima kan bij mij in de boeken als m'n kortste vlucht tot nu toe, iets minder dan anderhalf uur na opstijgen waren we alweer geland. Met de bus doe je er zo'n 24 uur over en het kost ongeveer net zoveel dus de keuze was makkelijk gemaakt. Toen we geland waren zochten we op TripAdvisor een leuk en gezellig restaurantje in Lima, we hoefden immers pas om 21:00 bij de bus te zijn, kleine zes uur te overbruggen. Zo'n restaurant vinden was nog moeilijker dan gedacht, veel dingen waren 's middags gesloten. Hierdoor besloten we gewoon de Uber naar het hoofdplein te pakken want daar zaten wel wat leuke tentjes, we hadden niet geluncht dus ik had wel zin om wat te eten. Buiten bij het vliegveld begon onze zoektocht naar de Uber die we besteld hadden, we wisten de kleur, het merk en model en het nummerbord. Met honderden auto's in de buurt was dat nog knap lastig, na vijf minuten had de chauffeur ons gevonden in plaats van andersom. We hadden vanuit Uber een gratis upgrade gekregen dus we cruisden in zo'n veertig minuten naar het centrum in een kekke auto. Hier aangekomen een restaurantje opgezocht en hier wat gedronken en een soort van kaassoufflés gegeten ofzoiets, wel lekker! M'n honger was een beetje gestild hierna. We moesten nog pinnen dus dat ook maar gedaan. Met onze backpacks in de flightbag zwoegden we naar de pinautomaat waarna de zoektocht naar een supermarkt (je) begon, voor wat te eten tijdens de busreis. Na een tijdje een supermarktje gevonden maar deze verkocht echt niks fatsoenlijks dus op zoek naar een grotere. Uber maar weer besteld, echt gaf ie aan dat het zo'n tien minuten zou duren voordat ie er überhaupt was dus maar gecanceld. Dan maar een taxi van straat want wandelen met zo'n flightbag is niet chill. Normaalgesproken, als je er geen zoekt, toetert iedere taxi naar je maar nu we er een zoeken zitten ze allemaal vol. Eindelijk een lege gevonden woehoe, blijkt ie ons niet naar die locatie te willen brengen, geen idee waarom. Dit bleek niet de enige chauf die dat niet wilden, zo'n twee andere taxi's weigerden ook helaas. Achja dan maar te voet, bewegen vandaag nog wat. Als echte backpackers op naar de grotere supermarkt. Hoe dichterbij we kwamen hoe verder we van het toeristische centrum liepen en dat was goed te merken. Eenmaal aangekomen bij de supermarkt hier wat koekjes, drinken en witte chocolade/energie gekocht. Eindelijk witte chocolade gevonden in Peru, woehoe. Vanaf de supermarkt ook maar weer een Uber besteld voor naar het restaurant wat we ondertussen hadden uitgezocht. Het tweede beste Italiaanse restaurant in Lima volgens TripAdvisor dus het belooft wat. We werden opgehaald door Martin wie meteen de hele auto op slot knalde. Waarom ie dat deed werd na een tijdje duidelijk. Hij vertelde ons met behulp van Google Translate dat hier veel gevaarlijke dieven waren wie uit waren op onze rugzakken en backpacks. Onder het genot van goede muziek knalden we, middenin de spits, Lima door. Na iets meer dan een halfuurtje waren we op onze bestemming, La Literna. Het restaurant lag in een mooie, chique en dure wijk van Lima én pal naast de golfbaan. Dat wisten we vooraf niet. De poort van het restaurant werd bewaakt door twee beveiligers en toen we binnen kwamen merkten we al meteen dat we een beetje in een te chique tent waren beland. Een beetje underdressed maarja een chique restaurant is voor toeristen relatief gezien niet echt duur. Bij Happy Italy waren we nog meer kwijt geweest. Bij La Literna hebben we twee lekkere pizza's gegeten en ik nog een warme brownie gevuld met chocolade met daarop wat ijs als dessert. Hierna zijn we weer met de Uber naar het busstation gegaan. Mocht je nu denken 'wat doen jullie veel met de Uber daar'. Dat komt een beetje door vier dingen, allereerst kost hier een Uber echt bijna niks, zo'n anderhalve euro voor tien minuten tot vier euro voor een rit van iets meer dan een half uur. Hiernaast zijn de afstanden in Lima groot en de laatste paar dagen in Cusco lagen we wat verder van het centrum dan eerst. Ook hadden we Lima en Cusco qua sightseeing al gezien.Tenslotte hebben we na de Salkantay Trekking wel een beetje genoeg van al dat gewandel. Aangekomen bij het busstation hebben we onze bagage ingecheckt waarna we zo'n tien minuten te laat vertrokken, qua vervoer rijdt/vliegt hier niks op tijd volgens mij. Nu zitten we in de bus naar Huaraz. We zijn rond 21:45 vertrokken vanuit Lima en we komen als het goed is rond 6:15 aan in Huaraz, dus weer een nachtbus. Deze keer als echte vips met grotere stoelen, veel beenruimte, stoelen die bijna plat kunnen én frontrow. Maartje ligt al even te slapen en dat zal ik nu (23:10) ook maar eens gaan doen. Hopelijk valt het weer morgen wat mee in Huaraz en is het daar in Nederland ook wat koeler dan 39,6?! graden.

1. Jo Jet van Gompel:
    25 juli 2019
    Hallo vakantieganners zijn jullie niet moe van al dat geries met de umber Ja het kost trouwens bijna geen lor Dan zijn de prijzen hier wel een heel Stuk duurder .Maarja hier is het Nederland en daar moet het rijkenlui zijn deep van hebben om zelf mee op vakantie te gaan maarja daar doen we ook al nicks aan .Maar zo te lezen hebben jullie het wel heel erg n a r de zijn maar dat kan ook niet anders het is daar ook wel heel Prachtig en Mooi .Dus ga nog maar genieten van de Dagen dat jullie er nog zijn .En hebben jullie wel lekker gegeten daar in dat chice restaurant Jurne JE moet maar zo denken wat jullie Kunnen Kunnen wij toch ook wel want zo duurder is het er daar toch nie ?Ja jullie moeten wel zelf alles regelen en mee en Dan ook voor jullie eten zorgen .Maar voor wat hoor to w at zeggen ze toch al tijd Jurne we missed JE wel hoor ook al schrijft JE Elke dag een blog wat heel Mooi is Ik zie het zo voor me geniet van alles on jullie Heen de mensen maar nog zo eel Andere prachtige dingen want dat enemy niemand jullie nog af heel veel plezier daar in de stad maar let maar goed op als het daar zo.n jatters zijn maarja Jurne dat moet JE in Nederland ook het is Dus overal hetzelfde hele vele en lieve GROETJES ook aan Maartje en een dikke knuffel voor jullie beide doeiiiiii tot de volgende blog ok
  2. Marjolanda:
    Mooie verhalen Jurne en fantastische foto's ook.
    Het is elke dag weer leuk om te lezen.
    Geen wonder dat de normale taxichauffeurs jullie daar niet naar toe wilden vervoeren.