Dag 16: Cusco

22 juli 2019 - Cuzco, Peru

Vandaag was dé rustdag van onze vakantie, na vijf dagen klimmen, dalen, stappen en hard werken hadden we deze rustdag dan ook welverdiend. We overnachten in een mooi en groot Airbnb appartement in een wijkje buiten het centrum. M'n slaapritme is wat veranderd in Peru waardoor ik al rond half acht wakker was, achja lekker lang in bed blijven liggen. Rond een uur of elf hadden we wat honger dus was het tijd voor ontbijt ofja eerder lunch. We hadden tijdens onze eerste dag een avocado restaurantje hier gezien waar we graag een keer wilden eten. Onze eerdere poging was mislukt aangezien het al vol zat. We pakten de Uber richting het restaurant waar we in de buurt meteen onze was dumpten. Naast rustdag was het vandaag ook wasdag. Een flinke zak van acht kilo hebben we in ons beste Spaans afgeleverd bij een klein winkeltje met laundry aan de voorkant. Zo'n kleine laundry winkels vind je hier echt in iedere straat wel. Nadat we onze was gedumpt hadden gingen we naar het avocado restaurant. Als voorgerecht lekker nachos met guacamole en als hoofdgerecht een avocado burger. Ik zag op het menu burger staan dus dacht meteen, moet ik hebben. Hierna kwam ik er achter dat het dus een forelburger was. Wat normaal het broodje was dat was nu een avocado, nu had ik dus anderhalve avocado op in een lunch. De avocado's hier zijn een stuk anders dan in Nederland. Waar je in Nederland nog met een 'eetrijpe avocado' iemand neer kan slaan, smelt hier de avocado echt op je tong. Echt super lekker. Na een lunch die goed vulde was het weer tijd om met de Uber naar de Airbnb te gaan. Hier hebben we lekker gechilld en wat dingen geregeld. Allereerst de Rainbow Mountain en Red Valley tour van morgen, wat nog een heel geregel was. Ook meteen bagage bijgeboekt voor de vlucht van overmorgen én het restaurant van vanavond gereserveerd. Aan de telefoon vroegen ze al of we een guinea pig (cavia) wilden eten en natuurlijk wil ik dat. Hier in Peru eten ze bij speciale gelegenheden soms een cavia. Die dieren leven hier ook in het wild trouwens. Rond een uur of zeven werden we afgezet bij het restaurant. Ik bestelde een geroosterde cavia want zo eten ze die hier normaal ook. Ze gaf aan dat dit wel een uur duurde, nondeju ik had al honger en om acht uur zou onze was klaar zijn, struggles. Achja, wat moet dat moet hè. Tijdens het wachten ben ik nog met de Uber op en neer geweest naar de wasserette terwijl Maartje in het restaurant achterbleef. We wisten niet goed tot hoe laat de wasserette open was en we hadden onze was nodig voor de dagtocht van morgen. Gelukkig was ie om half acht al klaar dus ik kon met was en al naar het restaurant. Een kwartiertje later werd dan de cavia geserveerd. Het was een feestmaal, hij had een hoedje op en was nog helemaal 'intact'. Ik dacht bij mezelf 'Hoe moet ik dit nu weer gaan snijden en eten?'. Gelukkig kwamen ze 'm na de foto ophalen om voor te snijden. Hierbij gaf de kok nog wat uitleg over hoe ik het moest eten, hier in Cusco kan dat gewoon met de hand, gelukkig. Daar begon m'n kluiftocht dan, een hele opgave. Zo'n cavia heeft veel kleine ribben, sommige ribben zo dun als een sliertje. Ik wist niet goed of ik de huid op kon eten dus dat ook maar even gevraagd, dat kon dus wel. De huid was een beetje taai maar wel erg lekker. Na een tijdje had ik 'm op, flink wat botten maar het vulde wel goed! Nu vraagt iedereen zich natuurlijk af hoe zoiets smaakt. Sommigen zeggen naar kip of haas maar dat vind ik niet echt. Ik kan het moeilijk omschrijven maar een ding was zeker, het beest was goed gekruid. Na deze flinke maaltijd was het tijd om terug te gaan naar de Airbnb want om 3:00 staat de tourbus alweer voor de deur voor de dagtocht naar Rainbow Mountain en Red Valley.