Dag 15: Cusco

22 juli 2019 - Cusco, Peru

Dag 15: Aguas Calientes naar Cusco
Ik zet niet graag m'n wekker om 3:30 maar voor Machu Picchu maak ik graag een uitzondering. Na een nachtje van minder dan 7 uur stonden we weer 'fris' naast het bed. Waarom zo vroeg? Om 5:00 opent het eerste checkpoint van Machu Picchu en onze gids vertelde ons dat we er al om 4:20 moesten staan omdat we anders laag binnenkwamen. Wij vanuit Aguas Calientes naar dat checkpoint gewandeld in een minuut of 25 waarna we bijna helemaal vooraan in de rij stonden. Na drie kwartier wachten was het dan zover, we mochten beginnen aan de stairway to heaven. Ofja zo noem ik deze helse trap maar, 1800 treden naar Machu Picchu. Niet een nette trap met een railing maar een kekke natuurtrap zonder railing die geen consistentie had in hoogte en grootte van tredes. Gelukkig was het nog donker dus hadden we geen warme zon op onze kop tijdens het strijden. Achja, na 50 minuten klimmen kwamen we boven. Kletsnat. Gelukkig waren we well prepared en hadden we allebei een schoon shirt bij ons. Bovenaan stond onze gids te wachten op ons. Hoewel we als bijna eersten aan de trap begonnen en boven kwamen stond er al een flinke rij. Hoe dat kan? Er reden ook bussen naar boven maar die hebben we niet gepakt. Zo hebben we ook meteen m'n doel gehaald, geheel te voet Machu Picchu bereiken middels de Salkantay Trekking dus zonder auto, bus, trein of paard. De rij voor checkpoint twee ging gelukkig snel en we waren dan ook rond 6:15 binnen de poorten van het wereldwonder genaamd Machu Picchu, bucketlist dingetje. Na nog wat trappen hadden we echt een ongelooflijk mooi uitzicht op de oude Inca stad. Hier hebben we dan ook verschillende (groeps) foto's gemaakt waarna we verder liepen naar de officiële poort van het woongedeelte van de stad. Hier gaf de gids goede en interessante uitleg over Machu Picchu en de cultuur. Machu Picchu is eigenlijk de naam van de berg bij de stad en dus niet de naam van de stad zelf, de naam van de stad is namelijk nog altijd onbekend maar voor het gemak wordt de stad Machu Picchu genoemd. Nadat we flink geluisterd hadden naar onze gids z'n uitleg was het tijd om afscheid te nemen van hem. Hij ging weer terug naar Cusco en wij gingen verder Machu Picchu in. Samen met de groep hadden we tickets om Machu Picchu mountain en nog een andere berg op te klimmen maar dit hebben we niet meer gedaan. Bijna iedereen was te vermoeid of had te veel last van hun voeten/benen om ook nog anderhalf uur een berg op te klimmen, en daarna nog naar beneden. Samen met z'n achten hebben we de rest van Machu Picchu nog verkend inclusief de lama's. Ze hebben hier geen tuinmannen maar lama's die het gras bijhouden. Na nog een tijd rondgewaggeld te hebben zijn we ergens in het gras gaan zitten en zonnen. Hier hadden we schitterend uitzicht op de omgeving, welke nog net zo impressive is als de stad zelf. Nadat we gechilld hadden moesten we Machu Picchu uit, er is namelijk maar één circuit waardoor je niet meer terug kunt naar plekken waar je al geweest was. We waren moe en hongerig dus pakten we de bus terug naar Aguas Calientes. Deze keer niet met de trap, trap op ging voor mij nog goed maar m'n knieën en enkel voel ik wel bergaf, zeker als het zo stijl is. Na een bochtige terugweg met de bus kwamen we weer aan in het hostel. Hier hebben we ons snel omgekleed waarna we met z'n allen geluncht hebben. Met een flinke hamburger en wat Pisco vierden we het einde van onze wandeltocht van vijf dagen. Volgens m'n telefoon zo'n 115 kilometer, het was zwaar en lang maar ik vond het het zeker waard. De schitterende omgeving, natuur en uitzichten waren geweldig. Ondanks dat het af en toe lijden was, bergafwaarts, was het echt een tocht om nooit te vergeten. Na nog een rondje Pisco gingen we terug naar het hostel waar de meerderheid een dutje in de lobby ging doen. Ik was niet heel moe dus ik heb maar een film gekeken. Na een tijdje was het tijd om naar het treinstation te gaan want we gaan met de trein naar Ollantaytambo om vanuit saar met een busje terug te rijden naar Cusco. De treinreis was onze eerste trein ervaring in Peru. De reis was hobbelig en inconsistent qua tempo maar wel mooi. We reizen normaalgesproken met de bus aangezien de trein hier kneiter duur is, dit ritje van 1½ uur kost zon $70 maar het zat bij onze tour en volgens mij zijn er geen/niet veel alternatieve opties. Rond een uur of zes kwamen we aan in het dorpje met de moeilijke naam, hier stond onze chauf al ons op te wachten. Lekker op onze slippers naar de bus, voeten hebben behoefte aan iets anders dan wandelschoenen momenteel. De reis naar Cusco duurt zo'n anderhalf uur. Momenteel zit ik in de bus en rond 20:00 zullen we ongeveer in Cusco arriveren. In Cusco overnachten we de komende drie nachten in een Airbnb appartement. Straks nog even langs de Mac denk ik want we zijn moe en ik heb wel honger eerlijk gezegd. Morgen hebben we een welverdiende rustdag ingepland maar de dag erna gaan we als het goed is alweer vroeg (+-3:00) op een dagtocht naar Rainbow Mountain en de Red Valley. Adios amigos, de blogs van afgelopen dagen komen nog, moet ik nog even schrijven want daar had ik tijdens de trekking geen puf meer voor.

1. Jo Jet van Gompel:
    22 juli 2019
    Hallo Jurne Maartje hier zijn we weer wat hebben jullie toch al veel Mooie dingen meegemmaakt .En wat een tochten zo Mooi als Jij schrijft kan Ik ze me in gedachten boors tellen maar niet Lopen Ik vindt het Prachtig wat jullie al gedaan hebben .En is het nu wat warmer maarja s.morgens vroeg of nacht is het nie war maar er met zijn tweetjes en de rest van jullie club JE nog een week iets Mooi.s van Jurne JE hebt nu gedaan wat JE al zolang wilden doen Ik vindt tut klasse in een woord .En Dan tussles door nog een blog bij Houden knap manneke hoor .Dus morgen gaan jullie nog naar de Machu Picchu of was dat vandaan en de rouge stad bekijken Jurne en Maartje jullie hebben de Reis van JE leven beleefd dit Nemen ze jullie nooit meer af .Wat zijn de fam Sleddens toch avonturisten jullie gaan van alles aan Prachtig wat is er moodier om daar van te genieten de een heeft dit de Andere dat heel veel rust plezier en er morgen nog maar weer evens er tegen aan ok heel veel liefs en knuffelsvoor jullie kanjers doeiiiiiigeniet van al het Mooie om jullie Heen