Dag 11 Haiming - Nauders

24 juli 2018 - Nauders, Oostenrijk

De wekker ging vandaag weer zoals gewoonlijk om 6:30 want om 7:00 konden we aanschuiven voor een lekker ontbijtje. Na het ontbijt begonnen we aan de etappe, van Haiming naar Nauders. Eerst nog even naar de supermarkt voor een brood met bananen, energiebronnen van de dag. Het begin van de tocht was een mooie asfaltweg door een bosrijke omgeving dat aan de mooie rivier lag, echt een mooie rivier. Na deze weg die op en af ging kwamen we bij een klein dorpje waar het noodlot toesloeg. Na de 30 duizend gaten van onze fietstocht brak mijn zadelpen. Tja een nieuwe zadelpen zat niet in onze bagage en in het dorpje was geen fietsenmaker te bekennen. Toen zijn we maar doorgereden, met gebroken zadelpen, naar Imst (zo'n 6km). Ik kan je vertellen, dit rijdt voor geen meter aangezien je op een ontzettend gammel zadel zit dat ieder moment onder je uit kan vliegen. Imst is een grotere stad/dorp waar gelukkig een fietsenwinkel was, hier zijn we heen gegaan. Hier hebben we het probleem uitgelegd en de medewerker kon het wel in een kwartiertje fixen zei die, wij helemaal blij. Helaas kwam hij iets later met het nieuws dat mijn zadelpen 26,8 mm breed/wijd was (oude standaardmaat) en dat hij alleen nieuwe zadelpennen had met de nieuwe standaardmaat, 27,2. Dit paste dus niet en hij kon ons niet verder helpen helaas. Gelukkig zat er in het dorp ergens verderop een andere zaak waar ze die maat misschien wel hadden zei die. Vol goede moed daar maar heen gereden. Helaas had ook deze fietsenwinkel alleen zadelpennen maatje 27,2. Toen waren de fietsenwinkels in Imst op dus hebben we de route maar verder opgepakt. De route ging verder door een wonderschoon dal met overal om je heen hoge bergen, onbeschrijfelijk. We reden over mooie glooiende asfaltwegen waar eigenlijk alleen fietsers en een klein beetje plaatselijk verkeer reed, fietste wel fijn. Na een tijdje kwamen we weer in een stad, Landeck. Ook hier hebben we weer een fietsenwinkel gezocht, en gevonden. Hier weer het probleem uitgelegd en de medewerker ging op zoek. Na een tijdje kwam ie uit de kelder met een zadelpen van 26,6 mm, beter te klein dan te groot dachten we. Hierna heeft papa deze op de fiets gemonteerd en maar extra aangedraaid in verband met de kleinere breedte/wijdte en het werkte gelukkig! Godzijdank bleef dat ding goed zitten en kon ik weer fatsoenlijk zitten op m'n zadel. Hierna maar even een lekker koel drankje en pizzabroodje gekocht bij de supermarkt, die hadden we wel verdiend. Hierna hebben we weer de route opgepakt. De route was een fietspad aan een geweldig mooie rivier, het fietspad ging af en toe wel gemeen op en af. Het was mooi om te zien hoeveel kleine stroompjes, sommige met een waterval, uitkwamen bij de grotere rivier. Aan dit fietspad hebben we lekker in de schaduw een bankje opgezocht en geluncht. Na de lunch hebben we nog een tijdje dit fietspad gevolgd waarna we door een bewoonder gebied kwamen. Kleine Oostenrijkse dorpjes met waterbronnen in overvloed wisselde zich af met open weidenvelden, heel erg mooi om te fietsen. Hierna begon het steeds meer te stijgen en kwamen we weer naast de vorige rivier uit. Nadat we de rivier een tijdje middels een grindpad hadden gevolgd kwamen we bij een grotere weg. Hier zag en voelde je goed dat je aan het stijgen was. Gelukkig was het een fijne geasfalteerde weg, helaas reden er auto's maarja liever een goed wegdek met auto's dan slecht wegdek zonder auto's. Deze weg nam ons mee door het vierde land van de tocht, Zwitserland. Hier reden we maar kort doorheen maar toch weer een extra land op de teller. Na een aantal kilometer stijgen kwamen we weer terug in Oostenrijk waar de slotklim ons te wachten stond, 6 kilometer à 7% heerlijk. Gelukkig was het wat bevolkter geworden en reden we best vaak in de schaduw want van deze beklimming kregen we het wel warm. De klim telt 11 genummerde haarspeldbochten en is nogal in trek bij motorrijders (zeer begrijpelijk wel). De klim ging goed en eenmaal boven was het nog maar kort afdalen naar Nauders, onze overnachtingsplaats. Voor zo'n klein dorp is het er toch ontzettend druk, heel veel toeristen. Hierna lekker naar het hotel gegaan waar er na een tijdje op de deur werd geklopt, hard geklopt zacht geklopt. In eerste instantie dachten we dat het de vrouw van het hotel was maar toen ik open deed stonden er twee bekende gezichten voor de deur. Myreen en mama waren 's ochtends vertrokken en stonden nu bij ons hotel, echt leuk en gezellig! Lekker bijgebuurt en daarna gaan uit eten en nog even op het terras gezeten. Hierna nog een halve blog geschreven en daarna gaan slapen want we waren wel moe na dat geklim. (Het laatste deel van de blog is niet zo gedetailleerd maar is nog best lastig schrijven zo'n dag erna 😂😅).

94KM (+1 ivm opstarten MIO)
5 uur 50 minuten
16,1 km/u gemiddeld
56,4 km/u maximaal
1014m gestegen
352m gedaald

1. Phil Geevers:
    Dag Jurne en Henk

Wat een vette pech met die zadelpen, ik had al foto's van het zadel gezien en vroeg me af wat er aan de hand was.
    Maar toen de blog kwam was het duidelijk, niet voor niets zijn de zadelpennen vergroot van 26.8 mm naar inmiddels al 31.6mm. Hopelijk vandaag geen pech, en kunnen jullie van de reis genieten en ik denk ook wel een beetje afzien in deze bergen maar dat hoort erbij.
    Vandaag van Nauders Oostenrijk naar het mooie dorpje Andrian in Italië. Het zullen vandaag weer mooie vergezichten zijn. Geniet ervan en heb samen plezier, want over enkele dagen is deze reis weer voorbij. We kijken vanavond weer uit naar jullie blog.
    Groeten Phil
  2. Jo Jet van Gompel:
    25 juli 2018
    Ja Jurne wel heel veel pech zeg maar papa weet wel raad ook mer een zadelpen iets kleiner .Jullie konden weer verder maar zat je wel gerust op de fiets ?Ja jullie hebben ook al heel wat hobbelwegen gehad .Maarja dat hoort er ook bij nu de klimmen nog en dan over twee dagen nog fietsen en dan zit er de fietstocht naar Italië erop .Met ook hele mooie momenten die ze jullie niet meer afnemen en dan maar een paar dagen vakantie vieren niks hoeft alles mag wij wensen jullie een mooie hotelkamer en een fijne douche en lekker eten toe .Geniet er van straks is het weer Hollandse kost mannen .Jullie zijn echte kanjers liefs en gr tot straks zou ik zeggen we wachten op jullie blog opa oma Jo Jet
  3. Carien Tuerlings:
    Hoi Jurne en Henk.
    Ik kreeg van Leny en Phil de link van deze blog. Kei leuk om te lezen en om de prachtige foto’s te bekijken.
    Geniet nog van jullie laatste fiets dagen.
    Groetjes van Gio en Carien