Dag 10 Murnau am Staffelsee - Haiming

23 juli 2018 - Haiming, Oostenrijk

Na weer een lekker en goed ontbijtje begonnen we aan onze negende etappe vanuit het Duitse Murnau am Staffelsee naar het Oostenrijkse Haiming. De eerste stop was de supermarkt voor wat brood en smeersels voor de lunch. Hierna konden we echt vertrekken. Het begin van de tocht nam ons mee door een mooi landschap langs een rivier met geweldig uitzicht op de Alpen. Ondanks dat het landschap erg bergachtig was hoefden we maar weinig te klimmen, heerlijk. Nu lijkt het alsof ik klimmen haat maar dat is niet zo haha. Ik hou van langere, heftigere en uitdagende klimmen, niet echt van de kleine, korte klimmentjes. Na een tijdje kwamen we in het skispringoord Garmisch-Partenkirchen, leuk (wel toeristisch) centrum. Vanaf Garmisch-Partenkirchen begon het te klimmen (3 kilometer à 5%) maar dat maakt niet uit als je je in zo'n geweldige omgeving begint. Ondanks dat het erg bewolkt was hebben we ontzettend genoten van de mooie omgeving en uitzichten. Na deze klim hebben we een flinke tijd een heuvelig fietspad gevolgd die parallel lag aan de hoofdweg. Toen dit fietspad ophield kwamen we bij de rivier Isar met geweldig mooi water. Deze hebben we een tijdje gevolgd waarna we in Mittenwald kwamen, een leuk (wintersport?)dorpje. Hier begon onze klim (1,8km à 7-8%) over een mooie, slingerende weg. Tijdens deze klim reden we Oostenrijk binnen, het vierde land van onze fietstocht. Na een korte afdaling hebben we geluncht in een bushok, lekker uit de wind en gegarandeerd droog. Het regende niet maar het was wel bewolkt met kans op regen, vandaar. Nadat we onze energie weer bij hadden gevuld konden we weer verder. We reden een lange tijd door het mooie dal met vakantiewoningen en pensions in overvloed. Hierna kwam een venijnig klimmetje waarmee we de top van de Buchener Höhe (1256 meter) bereikt hadden. Hier stond ons een heerlijke afdaling te wachten (7km à 9-10%). Ondanks de haarspeldbochten kon je met een rotgang naar beneden. Tussendoor zijn we nog gestopt voor wat foto's en om onze remmen af te laten koelen, is wel nog met zo'n afdaling. Na de afdaling kwamen we in Telfs, hier hebben we even wat gedronken (Almdudler 😎). Helaas begon het toen te druppen, desondanks zijn we weer vertrokken. Gelukkig werden de druppen minder en was het na een tijdje droog. Het was al de hele dag benauwd maar na de regen was het nóg benauwder. De tocht ging verder langs verschillende landbouwvelden die aan een rivier lagen. Na een tijdje begon het helaas steviger te regenen dus hebben we onze pakskes maar weer aangetrokken. De laatste tien à vijftien kilometer hebben we dan ook in ons regenpak gefietst. Rond een uur of half vier waren we op plaats van bestemming, hier hebben we nog even geshopt bij de supermarkt waarna we naar de camping zijn gegaan. Na het inchecken kwamen we nog twee Nederlandse vakantiefietsers, daar nog maar even mee gesocialized. Op de camping hebben we een schattig (tuin)huisje waar we slapen. Nadat we gedoucht waren hebben we nog even lekker buiten gezeten, lekker weer op komst en nu kan het op een camping. Hierna zijn we gaan eten in het restaurant van de camping, de enige eetmogelijkheid in de nabije omgeving. Hierna hebben we nog even een nieuwe TV aangesloten in ons huisje want de oude was kapot. Morgen eindigen we in Nauders, met een relatief korte etappe van ongeveer 85 kilometer komen we door een nieuw land voor op het lijstjes namelijk Zwitserland. Het weerbericht van morgen is gelukkig weer beter, 27 graden met een zonnetje. Heerlijk. Voor nu, slaap lekker alvast en tot morgen!

100KM (+1 ivm opstarten MIO)
5 uur 11 minuten
19,1 km/u gemiddeld
62,8 km/u maximaal
797m gestegen
848m gedaald

1. Jo Jet van Gompel:
    23 juli 2018
    Hallo mannen weer goed gefietst met klimmen en afdalingen dan moeten jullie toch goed in de remmen 8 a 10 procent .Het is wel een mooie streek daar zeker wij zijn vroeger ook in Haiming geweest op een camping met de vouwwagen .Was een hele mooie camping met vele Nederlanders .Maar ja de tijd is nu anders of er de camping nog is weet ik niet .Misschien wel maar ik zou nu niet weten hoe ze hete .Dus jullie hebben vandaag weer wat regen gehad Nou hier is het veel te heet kan er slecht tegen binnen blijven maar .Ik zou zeggen nog vier dagen fietsen en dan zit het er weer op de fiets vakantie met je zoon Jurne .enjou vader Henk nog veel fiets plezier en geniet ervan allebei maar dat doen jullie wel .Welterusten in jullie mooie huisje echt knus doeii en groetjes Kanjers zet hèm op .liefs opa Jo en oma Jetje tot horens
  2. Phil Geevers:
    24 juli 2018
    Dag Henk en Jurne

Als ik jullie deze reactie stuur zijn jullie alweer een eind op weg van Haiming naar Nauders.
    Genoten van jullie mooie reisblog, vandaag weer schitterend verteld Jurne!
    Gisteren maakte ik me wel een beetje zorgen want in het Blog "Morgen is het zover" stond dat jullie zouden fietsen van Murnau am Staffelsee naar Nauders (er stond geen Haiming bij!) ik dacht nou ongeveer 150 km die twee hebben zeker teveel naar den Tour de France gekeken en denken zeker dat ze Tom Dumoulin en Bouke Mollema zijn, zo'n afstand !!
    Maar toen jullie blog binnenkwam was voor mij het probleem opgelost, er zat een klein foutje in het roadbook. (Haiming ontbrak namelijk)
    Schitterend wat jullie presteren in dit prachtige gebied wat bijna niet te omschrijven is als je hier zelf niet fietst, ook het eind-dorp Nauders waar jullie nu naar toe rijden, heel apart hoe weinig inwoners het heeft 1500 net als Duizel, maar wel 4200 gastbedden!! waarvan er vandaag twee gereserveerd zijn door Jullie.
    Henk en Jurne geniet ervan vanmiddag en vanavond van Nauders het drielandepunt Oostenrijk Zwitserland Italë, en jullie verdere reis de komende dagen in Italië.
    Groeten Phil