Dag 6 Kochersteinsfeld - Schwabsberg

19 juli 2018 - Rainau, Duitsland

Na het dagelijkse ochtendritueel (inpakken, ontbijten, fiets bepakken) zaten we om 8:00 op de fiets. We vervolgden onze tocht over het fijne fietspad door het dal. Het pad nam ons mee door het mooie natuurlijke gebied van de Neckar. Met af en toe wat glooiingen was het fijn fietsen en hebben we makkelijk wat kilometers weggetrapt. Onderweg kwamen we wat kleine Duitse dorpjes tegen maar voor het overgrote deel was de omgeving weiland, bos en een beetje graanvelden. Na een kleine 50 kilometer kwamen we de hoogste autobrug van Duitsland tegen, de Köchertalbrucke (meer info https://www.wegenwiki.nl/Kochertalbr%C3%BCcke). Nadat we onder deze immense brug door zijn gefietst kwam er een venijnige klim op een slecht kiezelpad. Nadat we deze overwonnen hadden zijn we in een dorpje verderop gestopt bij een restaurantje. Hier hebben we wat gedronken en een lekkere Jägertoast gegeten. Hierna konden we er weer even tegenaan. Na de pitstop verlieten we de Kocher en reden we door het heuvelachtige zuidwest Duitsland. Na een aantal kilometers van rustige klimmentjes was het tijd voor onze eerste echte klim van 1,6 kilometer. Deze zijn we zonder problemen boven gekomen. In Nederland denk je wanneer ga ik in godsnaam die kleine versnellingen gebruiken, nou hier gebruik je die wel. Na de klim kwamen we als het ware op een plateau, hier was het nog best wat klimmen. Deze klimnetjes werden gevolgd door korte en kleine afdalingen. Ons klimwerk werd (helaas) niet beloond met lange afdalingen, achja ieder nadeel heeft z'n voordeel. Nu hoeven we al dat gedaal niet meer te klimmen. Na een tijd van veel landbouwgrond en weinig fietsers kwamen we een kerkje tegen met een aanliggende wc. Hier hebben we maar eens lekker wat koud water gedronken en onze bidons ververst met koud water, heerlijk. Hierna hebben we een bankje gezocht om nog even wat stokbrood te eten. Na de lunch was het weer tijd om door te gaan. De tocht vervolgde zich door het uitgestorven Duitse plattelandsleven. Kleine dorpjes waar niks te doen was werden opgevolgd door stukken landbouwgrond. Na een tijdje kwamen we bij de rivier Jagst, zijrivier van de Neckar. Het landschap rondom de Jagst is wat heuvelachtiger dan voorgaande rivieren en leverde ons dan ook het nodige klimwerk. Dit waren veelal korte klimmen maar relatief stijl. Na een tijd van bos kwamen we Ellwangen, een groter dorp naast onze overnachtingsplaats. Hier hebben we boodschappen gedaan en een lekker een ijsje gegeten. Hierna zijn we langs de Jagst doorgereden naar Schwabsberg, onze overnachtingsplaats. We waren rond 16:00 bij het hotel dus we hebben nog mooi de Tour kunnen zien. Ofja mag je een Tour met het saaie, racedodende SKY nog wel mooi noemen. Ons avondeten hebben we bij het hotel gegeten, voor mij een lekkere schnitzel met pommes frites en voor papa een varkenshaasje met spaghetti. Hierna was het weer tijd voor de route van morgen en de blog. Morgen gaan we naar Augsburg (+- 115 kilometer). Hier hebben we een rustdag dus zaterdag fietsen we niet. Het weerbericht voor Augsburg van zaterdag en zondag is helaas niet echt goed, veel kans op regen. Hopelijk kunnen we toch nog iets van de stad bezichtigen. Achja positief bekeken, we hadden zaterdag ook op de fiets kunnen zitten met dat weer. Volgens het fietsboekje (Amsterdam - Rome van Reitsma) was afgelopen etappe de zwaarste van het eerste deel (tot Garmisch-Partenkirchen). Ik ben benieuwd naar morgen want dan moeten we ook nog wat stijgen volgens mij. Welterusten alvast, hier gaat de wekker een halfuurtje later dan normaal, 7:00 uitslapen dus 😍.

102KM
5 uur 17 minuten
19,3 km/u gemiddeld
48,1 km/u maximaal
502m gestegen
235m gedaald
Een foto van hoogteprofiel volgens onze fietsnavigatie van deze dag heb ik in het album geupload.

1. Phil Geevers:
    19 juli 2018
    Dag Henk en Jurne

Ook ik heb vandaag de Tour redelijk gevolgd en dan hoor je vaak dat het belangrijk is voor de renners dat ze geen honger mogen krijgen, anders kun je stilvallen, dus steeds blijven aanvullen.
    Tip voor morgen voor jullie vertrekken.
    Ga nog even langs Bäckerei Maier, daar verkopen ze heerlijke Nussecken, traditie van de streek, notenkoeken boordevol energie heel gezond en dan heb je tenminste iets te snacken voor onderweg.
    Veel succes morgen en op naar jullie eerste rustdag.

Groetjes Phil
  2. Jo Jet van Gompel:
    19 juli 2018
    Hallo jullie hebben er weer een mooi fietstocht opzitten Wel wat steiging maar toch nog niet zo heel veel .Dus er is niet veel te beleven onderweg .Maar jullie hebben nu wel betere fietspaden ja niet zo als in Nederland maar daar zijn ook wel rot wegen hoor .Meestal lang het water liggen de beste paden .Was het nu dan niet zo warm hier wel hoor om af te pikken .Nou Ik Marjolanda Angela Angelique gaan morgen lekker high thee doen .En dan gaan we ook op de fiets hoor alleen niet zover Reusel aan de grens .hier is ook alles goed de platen liggen op het nieuwe huis vlug hè .En heel mooi dus hier gaat het ook verder .Nou ik zou zeggen welterusten voor zodadelijk en rust goed uit dan kunnen jullie er morgen weer tegen .En voor Zaterdag een hele mooie en fijne dag jullie samen ok.liefs en gr van ons Horen het wel weer doeiiiigroetjes ook aan papa hè Jurne slaap ze en morgen gezond weer op kanjers
  3. Angela:
    22 juli 2018
    Jullie zijn nu wel routiniers in het inpakken van de tassen zo s'ochtends. En alles past weer perfect. Lekker trappen en vandaag met wat meer klim maar inderdaad aan elk nadeel zit ook een voordeel. Optijd wat eten dat geeft weer nieuwe energie. Morgen weer een nieuwe dag met weer veel mooie momenten in het vooruitzicht. Geniet er van.