Dag 11 Chaulluy

20 juli 2019

Dag 11: Soraypampa naar Chaulluy
Vanochtend ging om 4:38 de wekker en twee minuten later stond onze gids voor onze globe met een warme coca thee. Na twee keer snoozen waren er ongeveer om 5:00 uit en beginnen we maar met aan/uit/omkleden. De slaakleren waren grotendeels hetzelfde als de wandelkleren van vandaag. De globe was vanochtend helemaal aangeslagen en zo waren dingen buiten de slaapzak vochtig. Dit hadden we vooraf al van mensen in Cusco gehoord dus hebben we onze wandelkleren aangedaan of in onze slaapzak gestopt. De rest zat vacuüm verpakt in onze tassen. Om 5:20 was het tijd om te ontbijten, lekker vroeg, lekker koud. Het ontbijt was echt lekker, we hadden pannenkoeken woehoe! Al het eten is hier echt lekker, chapeau voor de kok. Na het ontbijt nog even snel tandenpoetsen en toen was het rond zes uur tijd om te vertrekken. Vandaag stond, voor mij, de leukste dag op de planning. Vandaag is een lange dag met in het begin veel klimmen. De eerste drie uur gingen we omhoog, nice. Onderweg kwamen we verschillende 'klims' tegen, 'The 7 Snakes', vanwege de zeven bochten en 'The Gringo Killer' omdat deze door nogal veel mensen als zwaar wordt ervaren. Ik vind zo'n bergen wel leuk, het zijn fysieke en mentale uitdagingen en geven veel voldoening als je boven bent. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de schitterende natuur en uitzichten. Onderweg kwamen we echt vanalles tegen qua weer, zon, regen en zelfs sneeuw. Na in totaal ongeveer drie uur klimmen kwamen we op de top van de Salkantay pas, die ligt op zo'n 4.600 meter. We begonnen vandaag op zo'n 3.900 meter dus we zijn ongeveer 700 meter geklommen, feels good. Bovenaan werden Maartje en ik opgewacht door de rest van de groep. Zoveel als ik van klimmen hou zoveel haat Maartje het. En zo is het ook wel met dalen, dat is echt een hel voor m'n knieën en enkel, but we will survive. Bovenaan kregen we ook een lekkere warme coca thee en een broodje, nomnomnom dat ging er wel in. Op de top hebben we ook nog wat (groeps) foto's gemaakt waarna het tijd was om te dalen. Met behulp van de wandelstokken probeerde ik een beetje de klappen voor m'n knieën op te vangen en grip te krijgen. Het landschap veranderde weer, we gingen van de hoogte met sneeuw en zonder begroeiing naar een rotsachtige omgeving met veel gras. Na een uurtje dalen zijn we gestopt en vertelde Youri ons meer over de Salkantay berg. Dit is de berg waar we om lopen de grootste tijd van de trekking. Na een pauze zijn we weer doorgelopen waarna een tijdje er steeds meer begroeiing in het landschap kwam, zo waren er zo nu en dan een kaart struikjes te zien. Hierna weer even gestopt waarna het nog maar een half uurtje was tot de lunch. Na zo'n zes uur lopen was het tijd voor een welverdiende en stevige lunch. Hier in Peru zijn ze echt meesters in het voorschotelen van grote hoeveelheden lekker eten. Na het eten maakten we kennis met onze chef-kok, hulpkok en paardenman. Iets voor een uur was het weer tijd om door te gaan met dalen. Nondeju wat voel ik m'n knieën, m'n linkerbeen heeft een zwakke enkel en na deze tocht heeft m'n rechterbeen een zwakke knie. Naar mate we verder daalden werd het groener en begon het ook een beetje te regenen en miezeren, achja werkte wel verkoelend. Na een tijdje kwamen aan de rand van de 'High Jungle', de jungle maar dan net anders. Andere planten en dieren, zoals een wilde cavia en een puma. Welke we helaas (nog) niet gezien hebben. Rond een uur of half vijf kwamen we aan op de bestemming, Chaulluy. Hier slapen we in Andean Huts, heel primitief zonder licht, stroom of internet. Hier konden we wel gelukkig warm douchen, voelt goed. Na de douche was het tijd voor 'Happy Hour' waarna we tot het avondeten weer gezellig Uno hebben gespeeld. Hierna was het weer tijd voor een heerlijk driegangendiner met soep, verschillende hoofdgerechten en een chocoladepudding. Tot slot nog even de dag van morgen doorgenomen met elkaar waarna we snel onze hut opzochten. Tassen gepakt voor morgen, 'was' uitgehangen en deze blog geschreven. In totaal hebben we vandaag zo'n 27 kilometer gelopen in ongeveer 10½ uur inclusief stops en lunch, dit is volgens mij de langste dag van de trekking en deze dag staat ook bekend als de zwaarste dag. Morgen lekker weer om 5:00 de wekker voor een relatieve korte dag inclusief bezoek aan een koffieplantage en de hotsprings als het goed is. Nu lekker genieten van m'n welverdiende nachtrust, al zeg ik het zelf.

1. Jo Jet van Gompel:
    20 juli 2019
    Hallo Jurne Maartje blij om weer een blog te lezen wat jullie allemaal hebt meegemmaakt zo te lezen hope Bergen geloven .En knieen en Enkels zul je wel voelen geloven Ik heel graag .Jurne als jullie over veer tien Dagen terug komen moet JE ook nog Kunnen Lopen he . maar als Ik zo lees is het daar fantastic hen genieten jullie beide er heel erg van Ik dacht dat MAARTJE OOK WEL GRAAG LOOPTE .maar Alleen niet iedereen dag want Jurne het is ook wel een hoogste en zo warm is het er ook nie dat is wel goed voor het Lopen maar een beestje warm is ook goed voor de men's Dus het was een zware en Lange dag die jullie fonder dag of vrijdag hebben gehad maar wel fantastich Jurne jullie zullen het lekkere eten wel gaan missed als jullie weer thuis zijn denk Ik zo .Maar hier is het ook goed en lekker en Dan weet JE wat JE Eet ga vandaan maar weer Mooi genieten van jullie uitstapje want het is vandaan niet zo .n grote trip toch En nog hartelijk bedankt voor de Mooie kaart vindt het hard strike lief van jullie geniet en pas goed allebei op Elkaar ok GROETJES van opa Jo Oma Jet het is heel leuk om het te lezen bedankt doeiiiiii en loop ze