Dag 12: Santa Teresa

20 juli 2019 - Santa Teresa, Peru

Dag 12: Chaulluy naar Santa Teresa
Woehoe vandaag konden we uitslapen ofja 5:00. Ook vandaag werden we weer wakker gemaakt door Youri met z'n coca thee waarna we onze spullen pakten en lekker konden ontbijten. Na een stevig ontbijt was het tijd om tanden te poetsen en te vertrekken. We gingen allereerst een paar minuten stijl naar beneden waarna we via een 'truckroad' wat omhoog en omlaag slingerden richting de rivier. Nadat we de rivier over waren begon het steeds meer op de jungle te lijken. We vervolgden onze tocht door de begroeiing en langs verschillende afgronden en watervallen. Na een paar uur was het tijd voor een stop bij een voetbalveldje. Hier namen een paar jongens van onze groep het op tegen wat andere jongens. Ik liet dit maar aan me voorbij gaan om zo m'n knieën en enkel te sparen. Hiernaast is voetballen op 2,5 kilometer hoogte én een scheef veld nog niet zo lastig. Vandaag was de temperatuur wat hoger dan voorgaande dagen en het leek ook wel of de luchtvochtigheid hoger was. Dit valt momenteel allemaal niet te checken want we zitten nu drie dagen zonder internet, wat een detox. Na de stop gingen we verder met onze daling door de groene omgeving met af en toe een waterval of afgrond. Na een paar uur was het weer tijd om te stoppen, we waren ondertussen nog maar drie kwartier verwijderd van onze een na laatste stop, de koffieplantage. Bij de plantage gaf Youri uitleg over de soort koffie en hoe deze bereid werd, alles ging met de hand en de koffie was al een keer uitgeroepen tot beste koffie van Peru. Aangezien we niet van koffie houden en ik even een cafeïne detox aan het doen ben deze vakantie hebben we het koffie proeven maar even overgeslagen. Na de uitleg kregen we de optie om met de auto naar het kamp te gaan maar als echte strijders gaven we allemaal aan dat we het wel te voet gingen doen. Na een klein uurtje door de warmte, het was ondertussen warm en zonnig, kwamen we aan op het kamp. Hier stond een lekkere en grote lunch voor ons klaar, dit was volgens mij rond een uur of twee. We hadden vandaag dus 'maar' acht uur gewandeld inclusief stops. Dit komt volgens mijn stappenteller ongeveer neer op 24 kilometer. Na de lunch gingen we snel omkleden in onze gave jungle domes want het was tijd om naar de hot springs te gaan. Na een bochtige en hobbelige weg naar beneden van een half uur kwamen we hier dan ook aan. Hier konden we lekker chillen mer z'n allen in de baden van 37 en 39 graden. Hier hebben we ons zo'n twee uur vermaakt waarna we weer terug omhoog naar onze domes gingen. Hier stond het diner alweer klaar, aan voedsel niet te kort bij deze trekking. Na het eten hebben we nog even de dag van morgen doorgenomen, de laatste echte trekking dag van de trek. We beginnen met stijgen, I like, en daarna gaan we dalen, I don't like. Het wordt een lange dag maar ik heb er zin in. We eindigen in Aguas Calientes, de laatste overnachting voor Machu Picchu! Ohja, we slapen hier in de 'High Jungle' en insecten hebben ze hier genoeg. Ik vind het allemaal wel interessant en grappig om te zien maar Maartje is er minder content mee, zacht uitgedrukt. In de tent van onze overburen zat een lekkere grote spin, feels like the real jungle. Maartje slaapt voor het eerst deze vakantie onder d'r klamboe en ik slaap weer onder m'n was. Ofja de spullen die maar weer moeten luchten en ik aan het frame van de dome heb geknutseld. Nu lekker te bed en over minder dan zeven uur gaat de wekker alweer, 4:30 dus, oei oei. Buenos noches, als je dat zo schrijft.

1. Jo Jet van Gompel:
    21 juli 2019
    Hallo Jurne Maartje hier zijn we weer nog een dag ploeteren en jullie zitten Dan voor daar weer in de bewoonde wereld .Maar doe eerst deze looptocht die zal ook wel heel Mooi zijn want het is er schitterend .Zo aan de foto.s te zien een hele Mooie Reis hebben jullie gekomen zeg Prachtig gewoon weg .Jullie moeten wel Elke dag vroeg uit de Verne maar dat is ook wel de moeite waard .Na vandaan doen jullie het maar stilletjes aan want jullie hebben tenslotte ook Vacantie .Achter vandaan mog tien Dagen zeker en Dan zit het er weer op werken geblazen jullie een fijne to hit vandaan geniet er van van al dat bijzonders .Jurne hoe het daar allemaal heet en uit moet spreken daat zal Jij toch wel weten he moeilijke woorden liefs en heel veel GROETJES van ons hier uit Hapert doeiiiiiipas goed op je zelf en Maartje oke opa Jo Oma Jet
  2. Marjolanda:
    21 juli 2019
    Wat een ontzettend mooie reis zeg.
    Zo te lezen een echte aanrader. Nog een dag lopen en dan .......macchu Picchu.lijkt me fantastisch