Fietsdag 4: Florence - Siena

10 juli 2021 - Siena, Italië

De dag na de rustdag, altijd maar de vraag ‘hoe komen de renners uit de rustdag?’, want zoals ze al zeggen op tv: iedere renner reageert anders op een rustdag. Gelukkig was het met onze benen gewoon nog goed, geen pijntjes of andere dingen. Na een gevuld ontbijtje haalden we onze fietsen uit de kelder en konden we vertrekken. Langs de rivier de Arno naar de eerste klim van vandaag. Meteen de stad uit met een klim, gelukkig lag er een fietspad want het was een erg drukke weg. Het was erg benauwd in de ochtend, dat merkten we goed aan de ademhaling. De hartslag lag ook hoger dan de voorgaande dagen maar gelukkig werd het minder benauwd na een tijdje. Nadat we de stad uit geklommen waren konden we even afdalen maar hierna stond alweer de volgende klim op het programma. We waren zeker niet de enige fietsers op de weg vandaag want er reden fink wat gesoigneerde (oudere) mannen rond op hun Italiaanse fietsjes. Fietsjes want de gemiddelde fiets is hier een flink aantal maten kleiner dan de gemiddelde Nederlandse fiets. Hoe hoger we kwamen, hoe beter het zicht werd op de mooie heuvels gevuld met wijnvelden om ons heen. Het was echt prachtig, hier doen we het voor zeiden we. We merkten goed dat we in een andere regio waren want het wegdek was hier toch wel een stuk beter dan de dagen hiervoor, dat maakte het klimmen wel wat makkelijker. Ook het feit dat er niet eens een zuchtje wind stond was voordelig voor het klimmen, al was het hierdoor soms ook een stuk warmer. Achja, dat nemen we maar voor lief hè. Na een tijdje hebben we een baguette gekocht in de buurtsupermarkt en hebben we een banaantje gegeten. Hierdoor konden we door tot de lunch, want hier in Italië sluiten sommige (kleine) supermarkten nog wel eens ‘s middags. De wegen die we bereden waren echt heuvelachtig, in 300 meter kon je eigenlijk alle kettingbladen wel gebruiken. Korte afdaling met bijtrappen op het grote blad, daarna over naar het middelste blad om het eerste deel op te rijden maar aangezien je zo stil staat met alle bagage kun je zo weer door naar het kleinste blad. Het was wel fijn hoogtemeters maken zo, niks duurde heel lang maar het leek hierdoor wel een lange intervaltraining. Achja, goed voor het vormpjil zullen we maar zeggen. Na wat hobbelen kwamen we weer verschillende klimmetjes tegen, de een wat steiler dan de andere maar we kwamen ze gewoon allemaal boven gelukkig. Na een tijdje was het lunchtijd en hebben we een fles water, fris en twee yoghurtjes gehaald bij een supermarkt langs de route. Daarna op zoek naar een plek in de schaduw waar we konden lunchen. Bankjes zijn we niet echt tegengekomen dus zijn we gestrand bij een soort van put naast de weg met een verhogingkje erop. Hier hebben we geluncht, in de schaduw. Na de lunch was het meteen klimmen geblazen. Het was best een lange maar onregelmatige klim, maar ook deze hebben we kunne aftikken. Ik denk dat ie wel 300 hoogtemeters was, gelukkig mochten we deze hierna ook weer naar beneden. De afdaling was heeeeerlijk, glad asfalt en prachtige uitzichten. Zo mogen ze allemaal wel zijn! De kilometers gingen bergaf ook een heel stuk sneller en we naderden Siena, onze eindbestemming. Nog één afsluitende klim richting het centrum en de tocht zat er op voor vandaag. We kwamen ruim op tijd aan en hadden hierdoor nog genoeg tijd om de stad te verkennen, nadat we ingecheckt en opgefrist waren. Siena heeft echt een prachtig oud stadscentrum met veel hoogteverschil, dit zorgt voor mooie beelden. De kathedraal en het kasteel op het plein waren bijna net zo indrukwekkend als die in Florence, echt schitterend. Mocht je een keer in Toscane zijn, Siena is zeker een dagje waard. Het lijkt eigenlijk wel een beetje op een openlucht museum. Na een drankje op een terras hebben we nog wat boodschappen gedaan en zijn we daarna gaan uiteten. Na een lekkere pizza hebben we nog een flinke ijs gegeten en zijn daarna teruggegaan naar het hotel. Het is echt een mooi hotel ook, volgens mij in een oud klooster of zoiets. Nu dan de blog aan het schrijven en dan zo even de route van morgen doorlopen om te kijken waar we wat supermarkten tegen kunnen komen, want het gebied wordt volgens mij steeds minder bewoond. Morgen gaan we naar Seggiano, een rit van 76 kilometer met ongeveer 1460 hoogtemeters, dat is de rit met de meeste hoogtemeters van de vakantie. De koninginnenrit dus, we zullen zien of er grote verschillen in het algemeen klassement zullen ontstaan maar tot nu toe gaat het goed gelijk op. Buona notte in anticipo!

Rit van morgen:

Van: Siena
Naar: Seggiano
Afstand: 76 kilometer
Hoogtemeters: 1460

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jo Jet van Gompel:
    10 juli 2021
    Hallo Jurne Henk jullie hebben er weer een hele rit opzitten met klimmen en dalen zeg ‘Maar jullie waren denk lk wel heel goed uitgerust hopelijk%Jullie tweetjes zijn wel wat gewend %Jullie zijn echte helden vinden wij ‘ Ik zou zeggen fiets ze en oprijd rusten en eten wat dat is wel nodig met al dat klimmen en omdat het ook nogeens benauwd is ‘Maar jullie komen wel door mooie dorpjes en zoals je schrijft mooi uitzicht ‘Jullie hebben het vandaag weer gefikst met jullie tweetjes prachtig en ontzettendsportief ‘wij wense jullie een fijne nachtrust toe en morgen er weer tegen aan ‘liefs gr doeiii en ook morgen een mooie rit gewenst’want jullie zijn morgen al weer een week samen oppaden vele spieren gebruikt ‘Nog eventjes en jullie zijnbijnabij depausdoe hem de gr haha grapje