Dag 4 Schwabenheim an der Selz - Heidelberg

17 juli 2018 - Heidelberg, Duitsland

Vandaag ging de wekker weer om 6:30 voor het ontbijt. Na een lekker ontbijtje zijn we nog even naar de supermarkt geweest voor een brood voor in de middag. Toen we onze overnachtingsplaats Schwabenheim uitreden kwamen we op de vertrouwde landbouwwegen. Verkeerloze, hobbelende paden over een uitgestrekt glooiend landschap vol met gewassen. Voor zover je kon kijken zag je veelal bieten en graan. Na een tijdje kwamen we op een fietspad waar vroeger (tot 1995) een treinverbinding lag. Tijdens onze vorige fietsvakantie hebben we zo'n fietspaden veel gevolgd, ideaal want je rijdt vaak in de schaduw en klimt maar met 1 à 2%. Waar we in Frankrijk veelal goede (asfalt)wegen hadden hebben we hier in Duitsland best slecht wegdek, op dat gebied kunnen die Duitsers nog wat leren van die Fransen. Na een tijdje kwamen we weer bij de Rijn aan. Met een veerpont moesten we van de rechterkant naar de linkerkant. Aan de linkerkant liggen opvallend minder leuke en toeristische dorpjes. Aan de linkerkant wisselde het landschap af tussen rivierlandschap en platteland. Rond de middag hebben we weer lekker geluncht op een bankje in de schaduw, toch fijn even zo zitten op iets anders dan een zadel. Daarna was het weer tijd om aanstalten te maken en onze tocht te vervolgen. We kwamen door verschillende ietwat uitgestorven dorpjes gevolgd door de landbouwvelden. Eenmaal weer bij de bewoonde wereld aangekomen hadden we wel zin in wat te drinken dus zijn we gestopt bij een bakker in de buurt van een snelweg afslag. Hier hebben we genoten van een flinke cappuccino (Papa), een ijskoude cola en een stuk Duitse appeltaart, heerlijk. Hierna vervolgde we onze tocht door een levendiger gebied met verschillende dorpjes en veel sportvelden. Na een tijdje kwamen we uit bij de Neckar (rivier die uitmondt in de Rijn). Deze hebben we gevolgd tot aan onze verblijfplaats Heidelberg. De laatste kilometers heeft het nog wat geregend, ofja gedrupt. Het weer van vandaag was 's ochtends zon met blauwe lucht, middag warm maar best bewolkt en namiddag hardere wind, bewolking en wat drupjes. Eenmaal in Heidelberg aangekomen zijn we via een immens groot universiteit terrein naar de supermarkt gereden. Hier even weer wat lekkers gehaald voor de avond. Hierna even gaan douchen in het hotel waarna we naar het oude stadscentrum zijn gereden. Hier hebben we ons even gemengd tussen de vele toeristen en de stad doorlopen. Heidelberg kent een interessante geschiedenis en een mooi centrum, leuk voor een dagje weg. Helaas heeft het hotel geen werkende WiFi dus kan ik vandaag geen foto's uploaden, mocht je je afvragen hoe Heidelberg eruit ziet dan moet je vandaag even googlen. Na onze wandeling hebben we een lekkere pizza gegeten en genoten van een ijsje als dessert. Hierna zijn we terug naar het hotel gefietst om de blog te schrijven en de route van morgen te bekijken. Dit was 'm weer voor vandaag, morgen gaan we naar het pittoreske Kochersteinsfeld (ongeveer 105 kilometer).

Ohja, nog iets wat ik zo niet echt passend in m'n blog kreeg: Fietsen in een stad/dorp is nog best lastig. De ene keer rijd je op de stoep (gedeeld met voetgangers), de andere keer rijd je op de weg, de andere keer is er een fietspad, de andere keer houdt ineens het fietspad op en kijk je maar wat je doet of wordt het ineens een tweezijdig fietspad waar je eigenlijk niet tweezijdig kunt fietsen. Afgelopen paar dagen ben ik al meer stoepranden opgebonkt dan de afgelopen vijf jaar, er zit totaal geen logica in hier. Zo zie je maar weer, Nederland is het enige echte fietsland. 113 kilometers 5 uur 35 minuten gefietst* 20,2 km/u gemiddeld 31,4 km/u maximaal 144m gestegen 140m gedaald *Ongeveer, pak 'm beet, rond die koers
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ans:
    17 juli 2018
    afgezien van het laatste stukje tekst ben ik eigenlijk best een tikje jaloers op jullie avontuur...echt een feest om lezen Jurne,moet je wat mee gaan doen!
  2. Jo Jet van Gompel:
    17 juli 2018
    Hallo kanjers want dat zijn jullie voor ons hoeveel km hebben jullie vandaag gefietst want ik zie het nergens staan .Dus daar in Duitsland is het niet zo goed fietsen als Nedederland .Maarja er kan er maar een de beste zijn tochHoe gaat het met jullie is het niet te warm .Zoja dan maar flink drinken water is dan het beste .Dus jullie hebben deze twee dagen niet veel klimwerk gehad ?Maar goed ook .Ik zou zeggen voor dadelijk een fijne en goede nnachtrust doet ook wonderen .En Jurne hebben jullie nog geen lekke banden gehad dan met dat gebonk tegen de
  3. Jo Jet van Gompel:
    17 juli 2018
    Trottoirband dat is nie te hopen Er was iets verkeerd gegaan daarom deze reactie nog slaap ze allebei en morgen gezond weer op Henk hoe gaat het met je knie nog alles goed liefs en gr aan jullie beide en fietst ze morgen weer hè opa Jo oma Jet doeiii
  4. Phil Geevers:
    18 juli 2018
    Hallo Jurne en Henk

Vandaag alweer jullie 5e dag fietsen en als ik het goed heb passeren jullie vandaag de 500 km!
    Knap van jullie hoor, natuurlijk deze keer weer een schitterend reisdoel naar Verona in Italië.
    Vandaag vertrokken vanuit Heidelberg, dan moet ik steeds denken aan het (oude) liedje:
    Ich hab mijn Herz in Heidelberg verloren. Zal Oma Jet wel kennen!
    Ik wens jullie samen veel fietsplezier onderweg, ondanks de warme temperaturen.
    Henk ik hoop dat het goed blijft gaan met je knie, Jurne niet te hard hé zorg dat jullie pap bij kan blijven, en hou er vooral de lol in.
    Vanavond geen zorgen voor het eten want ik zag dat er een goed pizza restaurant is in Kochersteinsfeld en één koud biertje mag best hoor.

Groetjes Phil