Dag 8: Cusco

16 juli 2019 - Cusco, Peru

Dag 8: Cusco
Vandaag was de dag dat we eindelijk weer eens konden uitslapen woehoe, ofja uur of 8 noemen we uitslapen. Na een ontbijtje hebben we onze was bij een geraapt en gingen we op zoek naar de wasserette die we de avond ervoor hadden gezien. Helaas bleek deze niet open te zijn en zijn we maar terug gegaan naar het hotel, die kon het wel voor ons regelen. Een nadeel, m'n lange broek zat bij de was en deze zou pas rond 20:00 klaar zijn en we hadden om 18:30 gereserveerd. Achja, dan maar een sportlegging met short erover, zo lopen er hier wel meer bij. Hierna zijn we naar Coricancha geweest, dit was vroeger de mooiste tempel van de Incas. De tempel was toentertijd volledig gehuld in goud maar de Spanjaarden hebben dit eraf gehaald tijdens hun verovering, eeuwige zonde. Hier hebben we wat rondgewandeld en wat kekke foto's gemaakt. Hierna zijn we via wat leuke straatjes naar het hoofdplein, Plaza de Armas, gelopen. Hier was een hele parade aan de gang van dansende schoolkinderen in grappige en schattige pakjes. Het leek een soort van wedstrijd maar voor ons was het puur vermaak. Leuk om mee te maken. Na even gekeken te hebben gingen we door naar de San Pedro markt, een typische Peruaanse markt met vanalles en nog wat. Op de weg hierheen kwamen we langs winkeltjes met de meest random dingen, bijvoorbeeld stopcontacten. Toen we bij de markt kwamen merkte je meteen al dat het Zuid Amerikaans was. Lekker druk en een kleurrijke bedoeling. Wel hing boven iedere rij een bord waarop stond wat er verkocht werd. De buitenste rij was volgens mij de textiel rij met poncho's, sweaters en vesten. Met een doel om een leuke sweater te kopen gingen we deze rijen maar af. Na een leuk tentje gevonden te hebben was het nog een hele zoektocht. Ik wilde een kleurrijke sweater maar met mijn afmetingen bleek dat nog niet zo gemakkelijk. Na bijna tien truien had ik er een gevonden, 40 soles (iets meer dan €11) lichter en een leuke én warme trui rijker. Hierna hebben we nog maar even rondgewaggeld op de markt. Ze hebben er echt de gekste dingen, zelfs een snuit van een koe, what the fuck. Hierna was het tijd om te eten, ze hebben genoeg eettentjes op de markt dus hier hebben we dan ook wat gegeten. Ik zag tortillas en ik was happy. Blijkbaar is een tortilla een omelet hier, wist ik niet, achja dat is ook lekker. Maartje een vegetarische omelet en ik eentje met kip, want kip is altijd lekker. We kregen nog frietjes en rijst bij onze omeletten en dat alles voor nog geen €3. Als je goedkoop wilt eten hier dan is de markt een aanrader. Hierna hebben we nog een 'smoothie' gekocht bij een van de vele kraampjes. Wanneer we bij de smoothie rij kwamen hing ieder vrouwtje uit haar kraampje te zwaaien met de kaart, heel grappig om te zien. Bij een random kraampje maar een random smoothie besteld met iets typisch Peruaans fruit. Geen idee wat het is maar het was gemixt met sinaasappelsap dus dat was wel lekker. Hierna heeft Maartje op straat nog wat watermeloen gekocht en zijn we hierna naar de supermercado geweest. Vanuit hier zijn we naar een van de vele pleintjes in Cusco gelopen. Hier hebben onder het genot van wat cocktails lekker wat potjes Uno gespeeld. Het is trouwens overdag hier echt super lekker weer! Korte broek en tshirtje, heerlijk. Ondanks dat het 'maar' 20 graden is, is het hier in de zon echt warm. We hebben ons vandaag ook maar goed ingesmeerd want de UV index is hier 9 (op schaal van 10), wat zeer hoog is. Grote kans op verbanden dus. Na een tijdje zijn we richting ons hotel gegaan en hebben we hier even gechilld en omgekleed voor het avondeten. We hadden gisteren gereserveerd bij Uchu, een top Peruaans steakhouse. Het was er best chique maar mijn kleding niet echt, sportlegging met short en daarop m'n nieuwe Peruaanse sweater. Achja, improviseren als het hier 's avonds zo koud is. Ik had al op TripAdvisor gelezen dat ze hier Alpaca steak serveerden dus daar had ik al even naar uitgekeken. Deze dus ook besteld en nondeju wat was ie lekker zeg! Hij werd op een hete steen geserveerd met zoete aardappel friet, een flinke salade en verschillende sausjes. In een woord heerlijk. Na deze steak was er nog plek voor een toetje want toetjes gaan naar een aparte maag toch. Als chocoladefan bestelden we natuurlijk de Triple Chocolatier, of zoiets. Ook dit dessert was weer verrukkelijk. Het bestond uit een chocolade muffin met warme chocolade vulling, een chocolade truffel en chocolademousse. Dit restaurant is echt een aanrader mocht je ooit in Cusco komen, vooraf wel reserveren. Na het super lekkere eten zijn we terug gegaan naar ons hotel en hebben we nog even gekeken wat we morgen gaan doen. Morgen de wekker weer op half negen en 's avonds naar de briefing van de Salkantay Trekking die we de dag erna gaan beginnen. Adios amigos en tot morgen.
Klik hier voor het fotoalbum van de reis

1. Jo Jet van Gompel:
    16 juli 2019
    Hallo hier Hapert het is hier niet zo.n Mooi weer opa is weer naar Duizel wat timmeren het ziet er al Mooi uit .Maar het is nog niet Klaar papa mama gaan zaterdag ook op Vacantie dus Dan wordt er nicks gedaan .Als ze weer terug zijn gaat het weer beginnen maar Dan zijn jullie ook weer in Holland geariveerd Dan zit het er voor jullie ook op . maar Dan hebben jullie ook wel hele prachtige weken gehad en Mooie dingen mee gemaakt Dus jullie mochten uit slapen wat een luxe he En toen de stad bekijken en de mark ten Ja die zullen er wel heel wat zijn natuurlijk met veel apart eten ook een Mooi gezicht om de mensen te bekijken is toch al Prachtig .Jurne Maartje wat hebben jullie prachtige foto.s zeg en zo veel in een word fantastich zeg Al de mensen met de Mooie ge kleurige klederdrachten en hele Mooie grote gebouw end wat is het daar Mooi zeg Ik kijk mijn ogeniut op de foto.s zoschitterend .En Jurne mocht JE zo in dat chicke hotel met de kleuren die JE aan had of ze zullen daar wel meer gewenst zijn need Ik aan .En een ding is zeker jullie eten was fantastich lekker en op gemaakt .Ja het toetje gaat er altijd nog wel bij als het zo lekker is en chocolate heeft energie Dan Kunnen jullie er weer tegen .geniet nu van deze dag morgen is him weer anders en zitten jullie weer er gens op een Andere plaats ?gr en veel liefs uit Hapert van ons opa Jo Oma Jet doeiiiiii tot morgen maar weer he vindt het Elke dag weer span end wat jullie weer belief do hebben