Dag 7: Cusco

15 juli 2019 - Cusco, Peru

Dag 7: Puno naar Cusco
De wekker ging weer vroeg vandaag, om 5:45 om precies te zijn. Om 6 uur zaten we 'lekker' aan het ontbijt. Het ontbijt was lekker maar de temperatuur (-6°c) niet. Achja, je was wel meteen goed wakker met de kou. Na een lekker ontbijtje hebben we snel onze spullen ingepakt want om 6:45 werden we weggebracht met de boot naar de kust. Daar stond een taxi op ons te wachten om ons naar het busstation te brengen. We waren veel te vroeg maar met die Peruanen weet je het nooit. Na onze bagage ingecheckt te hebben zijn we even rond gaan lopen bij het busstation. Hier schreven ze de oren van je kop af met busbestemmingen, de een nog sneller dan de ander. We vertrokken ook vandaag maar vijf of tien minuten later dan gepland dus ook dat viel mee. Na een tussenstop in Juliaca, daar waar we gisteren ook stopten, gingen we weer verder. We stopten er blijkbaar omdat er mensen in/uit de bus moesten, ook weer wat geleerd. We vervolgden onze weg door de stad en kwamen daarna uit op een lange rechte weg. Aan deze weg stond voor enkele kilometers om de 100 meter wel een tankstation, geen idee waarom. Na een lange rechte weg kwamen we in een meer bergachtig landschap, op een hoogte van ongeveer 4.200 meter. We doorkruisen verschillende dorpjes met onze busreis, van snelwegen hebben ze hier nog nooit gehoord volgens mij. Rond kwart voor vier waren we in Cusco, de keizerlijke stad van Peru. Vroeger was dit de hoofdstad van de Incas maar na de Spaanse verovering werd dit Lima. Cusco is eigenlijk wel de toeristische trekpleister van Peru te noemen. Allereerst is de stad erg mooi, zijn er verschillende bezienswaardigheden en ligt het natuurlijk bij  het wereldwonder Machu Picchu. Na aankomst moesten we even wachten op onze bagage maar al snel konden we met de Uber naar het hotel. Een korte rit maar ik was nogal gaar van de busreis en die €1,20 ofzo was het wel waard. Bij het hotel aangekomen moesten we even wacht waarna twee Spaanse sprekende receptionisten ons duidelijk probeerden te maken dat we niet in onze kamer konden. Zij snapten niet dat we Google translate wilden gebruiken en wij snapten geen Spaans. Hierna belde er ineens een Engels sprekende vrouw die vertelde dat onze kamer geen water had en dat we naar een ander hotel gebracht werden. Wat moet dat moet dus wij weer met de taxi naar dat andere hotel. Gelukkig zag het hotel er beter uit dan het eerdere hotel en werden we vriendelijk ontvangen door de hostess. We konden in onze kamer en hebben hier even gechilld want we waren wel tam. Daarna restaurant gezocht om te eten deze avond maar het restaurant wat we wilden zat al vol dus hebben we die maar voor morgen gereserveerd. Achja er zit hier genoeg leuks dus we gingen te voet naar het centrale plein. Je merkt meteen dat je hier in een heel andere 'wereld' bent, het grootste deel van de mensen is toerist, de gebouwen zijn mooi en alles is goed onderhouden. I like it. Na een minuutje of tien waren we bij het plein en kozen we voor Hanz Craft Beers restaurant. Ik dacht dat het niet zo chique was maar dat bleek na een tijdje wel, lekkere amuse gekregen en alles netjes verzorgd zelfs een warm doekje om onze handen te wassen vooraf. Ik had een burger besteld, niet zo maar een burger maar een burger van alpacavlees. Maartje had zalm met een soort van risotto. Het vlees smaakt eigenlijk gewoon naar rundvlees maar dat kan ook omdat het op een burger zat, morgen maar eens testen met een alpaca steak. Het personeel was echt vriendelijk en op het eind hebben we nog even met onze Noorse buren van het restaurant gepraat over onder andere Machu Picchu en Huaraz. Zo te horen moet het mooiste van deze reis nog komen. Hierna even wat water gehaald en terug naar het hotel voor een goede nachtrust. Morgen gaan we Cusco verkennen.
Ik heb een gedeeld album gemaakt met foto's van deze vakantie in Peru want de foto's op deze site werken niet zo goed. Klik hier voor het album

1. Jo Jet van Gompel:
    15 juli 2019
    Hallo lieve mensjes het is daar wel loud zo te lezen maarja dat need JE jullie maar op de Koop toe voor al dat Mooi.s wat jullie zien Maar een hele GOEDE morgen dat was Ik verge yen dus bij deze Jullie moeten er wel Elke dag vroeg uit de Verne zeg en Dan met die kou maar een ding maakt het al goed een lekker ontbijt JE is nooit weg .Dus jullie gaan Elke dag bijna regents anders logeren zo Ik begrijp Dan hebben Julie al vele hotels of hostes gehad ook heel leuk .Jurne light die Andere stad waar jullie naar toe gingen zo hoog 4200 Meter .En Cuso is dat zo.n grote trekpleister inderdaad JE zal er heel veel toeristen tegen komen maar nog geen Hollanders zeker .En jullie hebben wel altijd GOEDE restaurant Jeses en lekker eten .Jurne als in dat alcapan burger besteld och arm beestje toch maar smaakte jou goed Dan is het goed .En Maartje lust ook van alles dat is maar goed ook Ik zou er honger lijden desk ikhoef niet veel .Dus morgen gaan jullie weer vertrekken naar een ander hotel ?ga nu nog genieten vandaan wat jullie allemaal tegen komen want het is er fantastich Mooi en apart .En vooral de hoofed stad van Peru geniet met Boole teugen van deze Mooi schitterende Reis .Jullie zullen inderdaad wel heel moe worden van het Kijken en het van alles doen .Hier Kunnen jullie nog altijd met veel plezier aan terug denken lieve GROETJES en knuffelsknuffelen voor jullie van ons opa Jo Oma Jet doeiiiiiii tot de volgende blog oke