Dag 5: Arequipa

13 juli 2019 - Arequipa, Peru

Dag 5: Colca Canyon tour vanuit Arequipa
De dag begon vroeg, om 02:45 ging de wekker want we werden tussen 03:00 en 03:30 opgehaald. Ik moet je zeggen, er zijn heel veel tijden dat ik liever opsta. We werden als een van de laatsten opgehaald wat betekende dat we op de achterbank van de bus moesten. Wat zit dat kut zeg. Achja, iedereen was toch zo moe dat eigenlijk iedereen wel meteen weer lag te pitten. Rond een uur of zes werd ik wakker van de ontzettend hobbelige weg waar we over reden. Ondertussen waren we al flink geklommen met de bus, van 2.335 meter in Arequipa naar zo'n 3.600 in Chivay. Onderweg zijn we nog op hogere stukken geweest, tot zo'n 4.900 meter. Gelukkig lag ik toen nog lekker te slapen. Toen we wakker waren merkten we een ding al snel, het was ontzettend koud. En daar waren we niet echt op gekleed. Maartje in een jurk en ik, zoals gewoonlijk, in een korte broek. Rond een uur of zeven (gok ik) gingen we ontbijten, toen we op onze weerapp keken bleek het te vriezen. Sta je dan in je korte broek. Ik denk dat ik toch meer dan een lange broek mee had moeten nemen. Na een lekker ontbijtje reden we door naar een dorpje in de Colca Canyon. Ondertussen vertelde onze gids vanalles over het gebied, de dieren en de mensen, leuk om dat eens te horen. In het dorp stopten we, net als alle andere tachtig touringcars, bij het pleintje. Hier stonden vrouwen in klederdracht met alpacas, wat een leuke beesten zijn dat. Voor een sol, zo'n 28 cent, mocht je met ze op de foto. Die alpacas zijn echt zacht en toffe beesten, die gaat mee in de backpack naar Nederland. Naast de alpacas was er ook een kerkje in het dorp. In Spaanse stijl is het gebouwd onder het regime van de Spanjaarden. Na deze stop was het tijd om door te kachelen richting de échte canyon. Door een schitterende omgeving reden we naar de canyon welke bekend staat om de vele condors die er rondvliegen. Tijdens een kleine hike zagen we de eerste condors al op een afstandje. Hierna liepen we verder naar de populairste condor spot plek. Die plek is met een goede reden zo populair, er vlogen op een gegeven moment wel 10 tot 20 condors rond het punt. Ze kwamen echt ontzettend dichtbij, super indrukwekkend. Na een tijdje spotten was het tijd om terug naar de bus te gaan. Tijdens het hiken merkte ik wel goed dat we hier op flinke hoogte zaten, minder zuurstof en meer hoofdpijn. We reden terug via dezelfde weg en stopten nog op een mooi uitkijkpunt om de groene en mooie (pre)Inca terrassen te bekijken. Hierna reden we verder naar de hotsprings, dit zijn eigenlijk whirlpools op natuurlijke basis. Dus de warmte komt vanuit de aarde door de vulkanen in de buurt. Hier hebben we even lekker gechilld in de warme baden en daarna nog even in de koude rivier gedobberd. Na een uurtje moesten we weer terug naar de bus, richting de lunch. Lekker bammetjes gegeten alleen de hoofdpijn werd wat heftiger en er kwam na een tijdje ook wat misselijkheid bij. De bochtige wegen in combinatie met de hoogte voelde ik flink. Ik probeerde een beetje te slapen maar dat lukte ook niet echt helaas, achja alles gaat weer een keer over hè. We stopten nog op het hoogste punt, 4.900 meter, maar dat was maar een duizelingwekkende bedoeling. Gelukkig duurde het niet lang voordat we terug naar Arequipa reden. Hier kwamen we na een tocht door maanlandschap en de minder welvarende kant van Arequipa bij het centrum uit. We waren goed tam dus hebben nog maar even gechilld voordat we bij Burgers&Beans gingen eten. Hier hadden ze echt lekkere burgers. Morgen eten we waarschijnlijk Peruaans dus vandaag nog maar een keer westers voedsel. Hierna zijn we nog wat eten drinken gaan halen bij de supermarkt voor de busreis van morgen. Morgenvroeg vertrekken we vanuit Arequipa naar Puno, zo'n 6½ uur volgens de planning maar dat zal wel meer worden. Adios amigos en tot (over)morgen weer!

1. Jo Jet van Gompel:
    13 juli 2019
    Jurne Maartje hoe gaat het met jullie alles goed op de kou na maar je moet maar denken alles went na de kou komt de zon weer oke Gaan jullie vandaag maar lekker genieten van de reis naar Colca Canyon .Maar dat achter in de bus zal inderdaad geen pretje geweest zijn met dat gehobbel op die paden of wegen wat het ook mag zijn .Dus ook vandaag was het weer schitterend en wat een hoogte zeg daar moet je wel hoofdpijn van krijgen want de lucht is toch wel heel dun daar als je op zo .n hoogte zit 23353 tot 4900 is verschrikkelijk hoog En zijn jullie tweetjes op de foto geweest met de alpacas ? Decondons was zeker wel heel indrukwekkend zo.n grote vogels toch hè zijn het Zijn jullie ook in het koekje geweest want dat is denk ik ook wel heel apart wel oud maarja je kunt ook niet overal zijn hè .Dus Jurne Maartje Juulie hebben weer lekker gegeten lusten jullie dat allebei wel die rare kost daar maarja je moet wel denk ik anders heb je niks Maar deze tocht zo te lezen was ook weer fantastisch heel fijn en de kleine ongemakken neem je dan vanzelf moet wel .En Jurne Maartje neen inderdaad maar voortaan een lange broek mee opstropen kan altijd beter als kou lijden geniet van de mooie en bijzondere dagen oke .Ik zie de volgende blog wel verschijnen altijd heel mooi .Voor jou Jurne wel wat werk maar dat is zo ik ben er heel blij mee gr liefs opa Jo oma Jet doeiii